0

 

پرواز در توفان – (دفتر اول) مثنوی ها


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

پرواز در توفان: مثنوی‌ها (جلد ۱)

دفتر حاضر حاوی اشعاری است که در قالب مثنوی ذیل این عناوین سامان یافته است :((پرواز در توفان))، ((ساقی‌نامه))، ((خاطره))، ((حصار فاصله))، ((فریاد خاک))، ((تاج همایون))، ((آفتاب یقین)) و چند شعر دیگر .اینک قطعه‌ای از شعر((سایه‌ها)) :خوانده‌ای مرگ قناری در قفس/ دیدم و آتش گرفتم در نفس/ داد اگر مرگ است پس بیداد چیست/ یا، ز داد این ناله و فریاد چیست؟/ زندگی جز دام‌گاه مرگ نیست/ دو نماید لیک در معنی یکی است/ ما اسیر چند و چون سایه‌ها/ می‌رویم و سایه می‌ماند به جا/ سایه‌ها بر پای جان زنجیر شد/ طبع من در بند وحشت پیر شد/ ….

شعر معاصر که با وزیدن نسیم مشروطه بر بن پایه ادب کهن سال پارسی چونان گل شاداب سحرانگیزی روئید رنگ و بویی تازه داشت. چون از جوهره فرهنگ جهانی و اندیشه های نو تغذیه کرده بود عطری داشت که آن را از ادبیات سنتی ممتاز می کرد.

با این همه یا به آزمودن کالبدهای نو پرداخت و یا زبانی تازه برای غزل سرایی جستجو کرد و از قالب های دیگر دور افتاد. در زمینه مثنوی کسانی چون فروغ، سایه، حقوقی، خانلری و جدی تر از دیگران مهدی حمیدی تجربه هایی کرده اند که همه ارزشمند است. اما این دفتر ابتکاری دیگر است که پس از مشروطه نظیری برای آن نمی شناسیم و خود تمام تلاش شاعر در این راه نیست، که حاصل کار او را پس از انتشار مجموع مثنوی هایش باید قضاوت کرد.

اینکه چرا برای انتشار اولین دفتر مثنوی را گزیده است بی دلیل نیست (در حالی که دفترهای غزل و قصیده و نیز گونه های پراکنده و نیمایی آماده چاپ نیز دارد) برخلاف تصور بسیاری سهل باوران مثنوی ساده ترین نوع شعر پارسی نه که دشوارترین نوع است. این تنها قالبی است که در آن تمام شکل بندی های موضوعی یعنی حماسی، غنایی، تعلیمی، نمایشی در تمام ابعادشان می گنجند و هیچ قالب شعری دیگری چنین کششی ندارد.

از این گذشته در مثنوی صنایع ظاهری رنگ می بازند و تغییر جوهره می دهند. ایجاز مثنوی با آنچه در کالبد غزل و قصیده ایجاز خوانده می شود، تفاوت فاحش دارد. در این نوع شعر نخست باید حرفی برای گفتن داشت و پس از آن چگونه گفتن را باید دانست وگرنه حاصل کار چیزی است از دست شبه مثنوی یا ضد مثنوی که اگر در صنعت گری سحر حلال کرده و عقد لال پیوسته باشد.

در بازار سخن به چیزی و در رسته ناقدان گوهرشناس به پشیزی نمی ارزد. به هر حال این گوینده دوران معاصر را عصر بازشناسی دقیق تر منظومه هایی این چنین می داند که به نظر او تلفیقی است از شاعری و داستان سرایی تا چگونه بازتاب یابد….

توضیحات تکمیلی

نویسنده

محمدعلی دادور(فرهاد)

تعداد صفحات

163

حجم (مگ)

1.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مؤلف: محمدعلی دادور
ناشر: روزگار
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 8fa1.62
سال چاپ: 1378
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 5000 نسخه
تعداد صفحات: 160
قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9646675328
شابک 13 رقمی: 9789646675322

دیدگاهی دارید؟