0

 

چشم اندازی از ادبیات معاصر ایران


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب در دو فصل تدوین یافته است. نگارنده ابتدا ادبیات زمینه‌ساز مشروطه را بررسی می‌کند؛ سپس آثار و اندیشه‌های عصر مشروطه و برخی از چهره‌های این دوران را به نقد و انتقاد می‌کشد.

به گمان او: “ادبیات مشروطه به لحاظ محتوا تا حدود زیادی رویکرد انتقادی نسبت به مظاهر فساد و انحطاط قاجاری دارد. اما به گونه‌ای تعمدی و یا سهل‌انگارانه ما بین سنت‌های قدیمی و تعالیم دینی از یک سو، و رسوم منجمد و متحجر و غلط و ساختار فرتوت استبداد کلاسیک ایران تفاوتی نگذرانده و تحت لوای مبارزه با مظاهر فساد و انحطاط قاجاری به سنت ستیزی و دین‌گریزی و ترویج سکولاریسم و غرب زدگی شبه مدرن روی می‌آورند.

البته این رویکرد در نویسندگان و شاعران مختلف مشروطه در حد و اندازه‌های متفاوت وجود دارد. اما به هر حال جهت‌گیری غالب این ادبیات، سنت‌ستیزی و دین گریزی و حتی استهزاء روحانیت و هویت اسلامی اعتقادات مردمی است”.

ادبیات زمینه‌ساز مشروطه در قلمرو نثر و نظم با نویسندگان و شاعرانی چون: میرزا فتحعلی آخوندزاده، عبدالرحیم طالبوف تبریزی، زین‌العابدین مراغه‌ای، «حاج سیاح»، میرزا علی اکبر طاهرزاده صابر، میرزا آقاخان کرمانی، «ادیب الممالک فراهانی»، «ایرج میرزا» و به هنگام در گرفتن امواج نهضت با تصانیف «عارف قزوینی» و برخی منظومه‌های او قدم به عرصه گذاشت. ادبیات مشروطه را در قلمرو نثر و نظم می‌توان مورد بررسی قرار داد. در این کتاب و در دو فصل به گونه‌ای اجمالی به بررسی آراء و آثار این افراد پرداخته شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

شهریار زرشناس

تعداد صفحات

147

حجم (مگ)

3.4

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌83-2834
سرشناسه زرشناس‌، شهریار، –
عنوان و نام پدیدآور چشم اندازی از ادبیات معاصر ایران‌/ شهریار زرشناس‌
مشخصات نشر تهران‌: سازمان تبلیغات اسلامی‌، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل‌، 1383.
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت کتابنامه‌
موضوع ادبیات فارسی — قرن 14 — تاریخ و نقد
موضوع شعر فارسی — قرن 14 — تاریخ و نقد
موضوع داستانهای فارسی — قرن 14 — تاریخ و نقد
شناسه افزوده سازمان تبلیغات اسلامی – شرکت چاپ و نشر بین‌الملل‌
رده بندی کنگره PIR3525/ز4چ‌5
رده بندی دیویی 0فا8/906

دیدگاهی دارید؟