0

 

چند چهره کلیدی در اساطیر گاه شماری ایرانی


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

در بخش اول کتاب، (فصل‌های اول تا سوم)، دستگاه گاه شماری ایرانی (تقویم)، از دیدگاه جشن‌ها، آیین‌ها و مراسم مربوط به آن بررسی می‌شود .
در بخش دوم (فصل‌های چهارم تا دهم)، قهرمانان مختلف اساطیر، توصیف می‌شوند .در فصل چهارم، اساطیر تقویم پیش از اسلام با تاکید خاص بر مدارک “ابوریحان بیرونی ” به اختصار بررسی می‌شود .
فصل پنجم شامل توضیحات بیشتر درباره فصل چهارم است که به مقوله پرساژهای برجسته تقویمی، یعنی نمونه نوعی خدای میرنده و باز روینده باروری و فراوانی اختصاص دارد .
پنج فصل پایانی شامل بررسی‌های به هم پیوسته‌ای است درباره چهره‌های مختلف اساطیری آیین‌ها و افسانه‌های تقویمی عامه که عبارت‌اند از :بزرگ پدر کشاورز، خضر نبی، کوسه، شاه سال نو و پیرزن .در پایان هر فصل نیز، خلاصه‌ای از اجزای اصلی، خصوصیات و ریشه‌های تاریخی احتمالی پرساژهای بحث شده، آورده شده است .

جشن‌های فصلی پیش از اسلام، در فرهنگ ایرانی جایگاه خاصی دارد. بعد از پیروزی اعراب این جشن‌ها یکی از پرمعناترین عوامل تعیین هویت ملی و تشخص ایرانیان بوده است. اسطوره‌ها و آیین‌های مربوط بدین جشن‌ها، در نوشته‌های مذهبی زرتشتی، همچنین در آثار مؤلفان سده‌های اولیه اسلامی ضبط شده و بعضی از رسم‌های کهن به‌ویژه آنها که مربوط به نوروز، جشن سال نو بهاره بوده، هنوز تا روزگار ما تداوم یافته است. این کتاب می‌کوشد به این پدیده از دیدگاهی تازه نزدیک شود.

در اینجا روایتی از اسطوره تقویم مورد بررسی قرار داده شده که در فرهنگ عامه ایرانیان و از خلال مطالب غیررسمی و دستگاه‌های گاه‌شماری روستایی تاکنون برجای مانده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

انا کراسنوولسکا

مترجم

ژاله متحدین

تعداد صفحات

340

حجم (مگ)

4.7

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مؤلف: انا کراسنوولسکا
ناشر: ورجاوند وابسته به شرکت ورجاوند
مترجم: ژاله متحدین
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 291.130955
سال چاپ: 1382
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 2000 نسخه
تعداد صفحات: 336
قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9647656351
شابک 13 رقمی: 9789647656351

دیدگاهی دارید؟