0

 

چهارپاره و چهارپاره‌سرایان


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

چهارپاره و چهارپاره‌سرایان: با آثاری از نیما یوشیج، م. آتشی، م. آزاد و دیگران

کتاب حاضر، از مجموعه کتاب‌های «پژوهش امروز ایران» است. این کتاب حاوی سرگذشت‌نامه شاعران ایرانی و نقدی بر قالب شعری چهارپاره است. نگارنده عقیده دارد که این نوع قالب شعری؛ به دلیل تغییر قافیه در هر دو بیت، آسان‌ترین شعر و تازه‌ترین قالب شعر برای بیان موضوع است.وی مطالب کتاب را در سه فصل تنظیم نموده است.
در فصل اول به تعاریف و کلیات مبحث پرداخته و در پایان فصل به نتیجه‌گیری رسیده است.
در دومین فصل نیز به انقلاب مشروطه که انقلاب ادبی را در پی داشته پرداخته و در فصل سوم چهارپاره‌سرایان مهم بین دو انقلاب مشروطه و جمهوری اسلامی را معرفی و زندگی‌نامه، نمونه شعر، نقد و آثار هرکدام را ارائه کرده است.

آنچه امروزه به نام چهارپاره شناخته می‌شود، عبارت از شعری است موزون و مقفی، متشکل از چند بند که هر بند آن از چهار مصراع مساوی تشکیل شده و تنها دو مصراع از این چهار مصراع (مصراع‌های دوم و چهارم) با هم، هم‌قافیه‌اند. بدین ترتیب چهارپاره قالبی است آزاد که از نظر قافیه‌بندی، رعایت قافیه، تنها درون هر بند الزامی است و هر بند شعر برای خود قافیه‌های مجزا و مستقلی دارد. در این کتاب کوشیده شده تا در حد امکان از بین آثار شاعرانی که در این دو سه دهه شعرهایی در قالب چهارپاره سروده‌اند، شعرهایی انتخاب و به صورت منبعی برای علاقمندان و دوست‌داران شعر فراهم آید.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ضیاءالدین ترابی

تعداد صفحات

219

حجم (مگ)

1.2

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مؤلف: ضیاءالدین ترابی
ناشر: دفتر شعر و داستان
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 8fa1.097
سال چاپ: 1383
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 2000 نسخه
تعداد صفحات: 216
قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9649548319
شابک 13 رقمی: 9789649548319

دیدگاهی دارید؟