0

 

کردستان در مسیر تاریخ به روایت اسناد


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

پیشگفتار کتاب:
داستان مظلومیت و محرومیت کرد و سرزمین کردستان به هر زبان که نقل شود باز مطلب ناگفته بسیار است و باز باید در عرصه این سرزمین کهن سال به پژوهش و کندوکاو پرداخت تا واقعیات تاریخ این مرز و بوم روشن شود و بدانیم که چرا این مردم گاه گاهی با آواز ناهنجار و با گذشتن از خون و جان و مال خود دست به اعمالی زده اند که جهان متمدن از درک آن عاجز است.
بدیهی است قوم گرد صاحب و مالک حقیقی ایران زمین، همگام با مردم پارس در طول تاریخ حرکت کرده و از تاریخ این سرزمین اهورایی و موجودیت و صلابت و عظمت مرزهای آن حراست و حفاظت کرده اند. کردها طوایف و تیره های مختلف دارند و باید گفت که متاسفانه با تحولات تاریخی و جابه جایی اقوام و عشیرتها و طوایف بسیاری از تیره های اصیل کرد در طوایف و ملل همجوار ادغام شده اند.

از آن جمله است طوایف کرد زبان و اصیل ساکن در استانهای ایلام، کرمانشاه لرستان خراسان، فارس، مرکزی و… که امروزه نیز در محاورات زبانی آنان واژه ها و اسماء کردی به وضوح شنیده و دیده می شود. حتی این موضوع در جلسات فرهنگی محققین و زبان شناسان فرهنگستان زبان ایران زمین نیز مطرح شده است که زبان کردی از گویشهای باستانی و ریشه دار باستانی بوده و در تدوین فرهنگ زبان ملی امروزه ایرانیان باید مورد توجه قرار گیرد.

حوادث سه دهه گذشته در مناطق کردنشین کردان را که نژاده ترین آریایی ها هستند از همه طوایف: چون سوران گوران، بادینان، موکریان، شکاک، زازا، کرمانج، پازوکی، شبانکاره، کلهر، کلیائی، گروس، اردلانی، تیله کولی و چندین تیره دیگر که بخش بزرگی از جمعیت کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه را تشکیل می دهند، راهی کشورهای اروپایی چون سوند هلند، نروژ، فرانسه، دانمارک، آلمان، بریتانیا و برخی کشورهای آسیایی چون مالزی و ژاپن کرد و حتی عده یی از ایشان را روانه دورترها تا آن سوی آتلانتیک گرداند و این مهاجرتها آن قدر انبوه بوده است که گاه مهاجران کشورهای محل هجرت به پارلمان و شوراهای محلی راه یافته اند.
آنچه حقیر بی بضاعت و بدون امکانات در این مجموعه گردآوری و تحقیق و تالیف کرده است شامل مستندات و دلایل محکم بوده و قابل استفاده در تاریخ تکمیلی کردستان است. امید است این مجموعه نیز بتواند چون دیگر کتب و اسناد تاریخی با ذکر وقایع و حوادث گذرا بر قوم شریف کرد و سران آنها در روشن تر شدن تاریخ کردستان موثر و مفید واقع شود.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

عمر فاروقی

تعداد صفحات

243

حجم (مگ)

5.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟