0

 

کسر اصنام الجاهلیه


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کسر اصنام الجاهلیه (فی الرد علی متصوفه زمانه)

کسر اصنام الجاهلیه، کتابی است به زبان عربی از صدرالدین شیرازی در رد تصوف دروغین. برخی نام آن را کسر اصنام الجاهلیه فی کفر جماعه الصوفیه دانسته‌اند.

با این حال خود مؤلف در دیباچۀ کتاب، آن را کسر اصنام الجاهلیه نامیده است. مؤلف این کتاب، صدرالمتألهین شیرازی است. او که در علوم عقلی و نقلی، تخصص و تبحّر داشت، در سال ۹۷۹ق به‌دنیا آمد و پس از تحصیل مباحث مقدماتی علوم دینی، در اصفهان به درس بهاءالدین محمد عاملی حاضر و در درس فقه و اصول وی شرکت کرد. پس از آن، در درس سید محمدباقر استرآبادی حاضر شد و مباحث فلسفی را به صورت تخصصی از وی فرا گرفت.

ملاصدرا که در فلسفه به آخوند مشهور است، در کنار تحصیل علوم دینی و فلسفه، به پایه ریزی نظامی فلسفی به نام حمکت متعالیه همت گماشت؛ فلسفه‌ای که از عقل، نقل و شهود استفاده می‌کند.

انگیزۀ ملاصدرا از تألیف این کتاب، دفاع از دین در برابر ورود عقاید باطل و آگاه ساختن مردم از حیله‌گری عده‌ای است که به دروغ خود را در جایگاه اولیا نشانده‌اند. این کتاب مشتمل است بر یک مقدمه، چهار فصل و یک خاتمه.

مقدمه این کتاب «درباره اموری است که برای شناختنِ افرادی که کرامت و فضیلتی افزون بر سایر مردم دارند، آگاهی یافتن از آنها واجب است». فصل اول: اهمیت شناخت خدا. فصل دوم: هدف از عبادت. فصل سوم:جایگاه مقربان. فصل چهارم: مذمت دنیا

توضیحات تکمیلی

نویسنده

صدرالمتالهین شیرازی

به کوشش

محمدتقی دانش پژوه

تعداد صفحات

189

حجم (مگ)

5.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مکان چاپ: تهران
ناشر: مطبعه جامعه تهران
تاریخ چاپ: ۱۳۴۰ هجری شمسی
زبان: فارسی

دیدگاهی دارید؟