0

 

کلیات شمس تبریزی


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کلیات دیوان شمس تبریزی (مشتمل بر ۴۲۰۰۰ بیت اشعار فارسی و عربی و ملمعات ۳۵۰۲ غزل و قصیده و مقطعات و ترجیعات با ۱۹۹۵ رباعی) به انضمام شرح حال مولوی، بضمیمه فرهنگ لغات و تعبیرات دیوان شمس

کمتر کسی است که از بزرگی و عظمت کلام مولانا جلال الدین بلخی آگاه نباشد. کافیست یک بار شمشیر اشعار مولانا جان زیبایی پرست انسان را لمس کند و دیگر این زخم شیرین آگاهی و عرفان چنان در وجود ریشه می دواند که ذهن را یارای بازیافتن از آن نیست.

غزل های دیوان شمس از نظر قالب و وزن دارای سبک خاصی هستند که در دنیای ادبیات ایران و حتی ملل بی نظیر و تنها متعلق به شخص مولاناست. گستردگی و تنوع وزنی ابیات این دیوان نشان دهنده ی توانایی بی بدیل او در سرودن شعر و غزل است و بسیاری از محققان مولوی پژوه دلیل این تنوع و قالب خاص شعری را بداهه بودن و سروده شدن در مجالس سماع دانسته اند. این است که شور و طرب این مجلس ها در روح عرفانی غزل آمیخته شده و طبیعی ترین شکلی را که یک شعر می تواند داشته باشد به خود گرفته است. کمتر شاعری پیدا می شود که این حجم محتوای عمیق و عرفانی را بدون آمیختن به تصنع ادبی به جهان عرضه کند و در طول قرن های متمادی قابلیت ارتباط برقرار کردن با ذهن و جان انسان ها را حفظ کند.

اما آنچه کلیات شمس را از باقی آثار مولانا متمایز می کند سوز و گداز درونی اوست که همچون جریانی آذرین و ناآرام درون او قلیان می کند و در نهایت در قالب شعر راه خود را به بیرون پیدا می کند. این جوش و خروش درونی در زبان شناسی ابیات هم مشاهده می شود و گاهی مولانا در یک غزل از واژگان متنوع فارسی و ترکی و عربی استفاده می کند و گویی برای رام کردن اسب چموش کلام از افسار و دستگاه چند زبان بهره می برد.

اکثریت ابیات این کتاب که به دیوان کبیر معروف است،خطاب به شمس تبریزی نوشته شده و شامل غزل ها، رباعیات و ترجیع بندهای مولاناست.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مولانا جلال الدین محمد مولوی رومی
محمدحسن فروزانفر

تعداد صفحات

1570

حجم (مگ)

22.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌66-936
سرشناسه مولوی‌، جلال‌الدین محمد بن محمد، – ق.
عنوان قراردادی دیوان شمس تبریزی
عنوان و نام پدیدآور کلیات شمس تبریزی‌: مشتمل بر 42000 بیت اشعار فارسی و عربی و ملمعات‌، 3502 غزل و قصیده و مقطعات و ترجیعات با 1995 رباعی‌/ از آثار جلال‌الدین محمد مولوی رومی‌. بانضمام شرح حال مولوی‌/ بقلم بدیع‌الزمان فروزانفر؛ بانضمام شرح حال مولوی؛ فرهنگ لغات و تعبیرات دیوان شمس.
وضعیت ویراست [ویراست 3].
مشخصات نشر تهران‌: امیرکبیر، 1366.
مشخصات ظاهری 1570 ص‌.: مصور (رنگی‌).
وضعیت فهرست نویسی فاپا
یادداشت چاپ سیزدهم‌: 1372.
یادداشت چاپ چهاردهم‌: 1376.
یادداشت چاپ پانزدهم‌: 1379.
یادداشت چاپ هفدهم‌: 1382.
یادداشت چاپ هجدهم: 1384.
یادداشت چاپ یازدهم: 1366.
یادداشت عنوان دیگر: کلیات دیوان شمس تبریزی‌.
یادداشت کتابنامه به صورت زیرنویس‌.
عنوان دیگر کلیات دیوان شمس تبریزی‌.
عنوان دیگر شرح حال مولوی‌
عنوان دیگر فرهنگ لغات و تعبیرات دیوان شمس‌
موضوع مولوی، جلال‌الدین محمدبن محمد، 604 – 672ق.– واژگان
موضوع شعر فارسی — قرن 7ق.
شناسه افزوده فروزانفر، بدیع‌‌الزمان، – .
رده بندی کنگره PIR52941366
رده بندی دیویی 8فا1/31

دیدگاهی دارید؟