0

 

کل نگری دینی پیشارشته ای


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

طی چندین دهه‌ی گذشته، جنبشی از طرف برخی متفکران و دانشمندان ایجاد شد که خواستار «هم‌گرایی» رشته‌ها و دانش‌پژوهان به منظور تلفیق دانایی‌ها و نتیجتا درک ژرف‌تر از امور بود. خاستگاه اولیه‌ی این جریان نظریه‌ی مشهور «کل‌گرایی» و اندیشه‌ی موسوم به «وحدت علم» بود که نهایتا به تاکید بر «مناسبات بین‌رشته‌ای» ختم می‌شد.

در این میان، پیروان ایدئولوژی‌ها و اهالی علوم دینی، بیشتر از همه نسبت به این نهضت که شامل بهره‌مندی متقابل علم و دین از معارف و یافته‌های یکدیگر هم می‌شد، علاقه نشان دادند. بعضی از این علاقمندان حتی خاستگاه کل‌نگری و تفکر کل‌گرایانه را در تاریخ تفکر دینی دانستند، و برای مدعیات خود به آثاری از حکما و فرزانگانِ دوران ماقبل آکادمیک مانند ملاصدرا و ابن سینا و دیگران، استناد می‌کردند.

در مقابل، صاحب‌نظرانی از محافل آکادمیک چنین ادعایی را درباره‌ی کل‌نگری نوین (دانش تلفیقی و میان‌رشته‌ای) نمی‌پذیرند. کتاب کل‌نگری دینی پیشا-رشته‌ای تالیف «منصور متین» به بررسی مواردی از قبیل تعاملات علم و دین، نگرش سیستمی و متون دینی کلاسیک می‌پردازد.

برجسته شدن نقش یک ملت در روند جهانی تولید علم به‌واسطه نوآوری‌های مکرری است که تدریجاً جنس تازه‌ای از دانایی را به منصه ظهور رسانده یا روایتی نو از اندیشیدن را به ملل دیگر عرضه دارد. در این صورت است که جهان‌بینی آن ملت گفتمان یا گفتمان‌های موجود را درمی‌نوردد. اما اولین قدم در این راه جستجوی ظرفیت‌ها و زمینه‌هایی است که امکان هم‌زبانی و نفوذ در آن فضا را فراهم می‌کند. کتاب حاضر درصدد ترغیب محققان به تأمل در این زمینه است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

منصور متین

تعداد صفحات

182

حجم (مگ)

2

نوع فایل

تایپ شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 5329093
سرشناسه متین، منصور،
عنوان و نام پدیدآور کل‌نگری دینی پیشا-رشته‌ای/ نوشته منصور متین.
مشخصات نشر تهران: میان رشته‌ای، 1397.
مشخصات ظاهری 178ص.: مصور، جدول؛ 5/145/21 س‌م.
وضعیت فهرست نویسی فاپا
یادداشت کتابنامه به صورت زیرنویس .
موضوع علم و دین
Religion and science
موضوع کلی‌نگری
Holism
رده بندی کنگره BL240/3/م2ک8 1397
رده بندی دیویی 201/65
اطلاعات رکورد کتابشناسی فاپا

دیدگاهی دارید؟