0

 

کوروش، شهریاری دادگر


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کوروش شهریار دادگر: بر اساس نوشته‌های هرودوت و گزنفون

کورش کبیر (۵۵۸-۵۲۸ ق. م)، موسس سلسله‌ی هخامنشیان، پارسی‌زاده‌ای از ایالت پارس بود که توانست حکومتی جهانی برپایه‌ی انصاف و داد تشکیل دهد. حکومتی که کورش در آسیا پایه گذاشت یکی از نخستین پادشاهی‌های عصر باستان به آن وسعت بود.

کتاب حاضر به بیان زندگی این پادشاه ایرانی بر اساس نوشته‌های یونانیان اختصاص دارد که خود از رقبای پارسیان در عصر باستان به شمار می‌رفتند. از میان منابع یونانی، تاریخ هرودت و کتاب سیروپدی (کوروش‌نامه) اثر گزنفون مورد استفاده‌ی نویسنده بوده است. کورش از زبان بیگانگان، فردی والا و پادشاهی برجسته و انسان‌دوست معرفی شده است؛ شخصیتی که می‌تواند الگوی پادشاهان بعدی باشد.

شخصیت کورش را باید در جهان آن روزگار و در مقایسه‌ی با پادشاهان و جهانگشایان پیش از وی سنجید تا به دادگری و انسانیت وی پی برد. در آن زمان که کشتار و قتل‌عام مردمان در جنگ‌ها و اسرا پس از جنگ و با خاک یکسان کردن شهرها و آبادی‌ها افتخار به شمار می‌رفت و افرادی چون پادشاهان آشور آن را به منزله‌ی برتری بر کتیبه‌های خویش نقر می‌کردند، کورش بسیاری از سرزمین‌های اطراف خویش را با صلح و بدون خونریزی (مثل بابل) و حتی با روی باز مردمان آن فتح کرد و به ادیان و باورها و آداب و رسوم همه‌ی مغلوبین احترام گذاشت.

بیانیه‌ی کورش پس از فتح در بابل، که در کتاب حاضر نیز به منزله‌ی نخستین اعلامیه‌ی حقوق بشر آمده، سندی گویا از آن عصر است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ویلهلم ولفگانگ

مترجم

بهرام شالگونی
کریم طاهرزاده بهزاد

تعداد صفحات

272

حجم (مگ)

10

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مؤلف: ولفگانگ ویلهلم
ناشر: جامی
مترجمان: کریم طاهرزاده‌بهزاد، بهرام شالگونی
ویراستار: منصور تواناییان
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 955.015
سال چاپ: 1386
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 2200 نسخه
تعداد صفحات: 272
قطع و نوع جلد: وزیری (گالینگور)
شابک 10 رقمی: 9642575043
شابک 13 رقمی: 9789642575046

دیدگاهی دارید؟