0

 

کوروش بزرگ (صوتی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کوروش بزرگ

داستان زندگی «کوروش کبیر» از تولد تا مرگ، روایتی است پر فراز و نشیب و آمیخته با افسانه‌ها، اساطیر و واقعیت‌های تاریخی که همچون تار و پود فرشی پر نقش‌ونگار در هم گره خورده‌اند. این طرح‌واره بازتابی است از تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن ایران‌زمین.

«آستیاگ» (پدربزرگ کوروش) شبی خواب دید که از دخترش «ماندانا» آن‌قدر آب خارج شد که کشور «ماد» و تمام آسیا را غرق کرد. «مُغ‌ها» خواب وی را چنین تعبیر کردند که فرزند دخترش روزی بر تمام آسیا چیره خواهد شد. از این روی، ماندانا را به یکی از بزرگان پارس به زناشویی داد.
پس از تولد «کوروش» نوه‌‌ی «آستیاگ»، وی بار دیگر در خواب دید که تاکی از بدن «ماندانا» روییده و تمام آسیا را فراگرفته‌ است. پس او فرزند دخترش را به یکی از بستگانش به نام «هارپاگ» سپرد و دستور داد که کودک را نابود کند. هارپاگ، کوروش را به یکی از چوپان‌های شاه به نام «میترادات» (مهرداد) داد و از او خواست که وی را به دستور شاه به کوهی در میان جنگل رها کند تا طعمهٔ درندگان گردد.
چوپان کودک را به خانه برد. وقتی همسر چوپان از موضوع باخبر شد، با ناله و زاری به شوهرش اصرار کرد که از کشتن کودک خودداری کند و به‌جای او، فرزند خود را که تازه زاییده و مرده به‌دنیا آمده، در جنگل رها سازد. چوپان نظر همسرش را پذیرفت و جسد مردهٔ فرزندش را به مأموران هارپاگ سپرد و خود سرپرستی کوروش را به گردن گرفت. هارپاگ هم جسد پسر چوپان را با نامی دیگر در مقبرهٔ شاهی دفن کرد.
سال‌ها بعد هنگامی که کوروش ده ساله شد و با کودکان بازی می‌کرد، آن کودکان کوروش کبیر را به عنوان پادشاه برگزیدند. کوروش در میان بازی، دستور داد یکی از کودکان را تنبیه کنند. پدر آن پسر به نام «آرتمبارس» نزد آستیاگ شکایت کرد و اظهار داشت که یکی از بردگان وی فرزند درباریان را چوب زده‌ است. کوروش را نزد آستیاگ فرستادند تا تنبیه شود. شاه با مشاهدهٔ کوروش و شباهت وی با افراد خانواده، چنین گمان برد که او نوهٔ خودش باشد.
شاه چوپان را تهدید کرد که اگر حقیقت را نگوید، شکنجه خواهد شد و وی حقیقت را بیان داشت. او گفت حالا که طفل زنده مانده، باید خدا را شکر کرد.
مدتی بعد آستیاگ بار دیگر به جادوگران و کاهنان روی آورد و از آنها سؤال کرد که آیا هنوز باید از آن خطر از جانب نواده‌اش بترسد یا خیر؟ آنها پاسخ دادند که رؤیای شاه هم‌اکنون تعبیر شده‌ است؛ برای آنکه کوروش هنگامی که با کودکان دیگر بازی می‌کرد، به عنوان شاه انتخاب شده است و بنابراین دیگر نیاز نیست از وی بترسد. پس از آن آستیاگ آرام گرفت و نواده‌اش را به پارس نزد پدر و مادرش فرستاد و …

توضیحات تکمیلی

نویسنده

علیرضا راد

عوامل

کارگردان
بهزاد فراهانی
ترجمه / اقتباس شنیداری
علیرضا راد
تهیه‌کننده رادیویی
اشرف السادات اشرف نژاد

گویندگان

فریدون محرابی , نورالدین جوادیان , محمد یگانه , محمد مجدزاده , هرمز سیرتی , مجتبی طباطبایی , عباس شادروان , علی میلانی , عباس توفیقی , مهرداد عشقیان , احمد گنجی , علی اصغر دریایی , محمد باقر كریم پور , مهین فردنوا , صنم صالحی , سیما خوش چشم , سعیده فرضی , نگین خواجه نصیر , مریم سپه راد , مروارید كریم پور , نرگس موسی پور , نازنین مهیمنی , اسماعیل بختیاری , بیوك میرزایی , مسعود زنوزی راد , آرمان غفاریان , حمید رضا هدایتی , مهدی نمینی مقدم , سلمان خطی , مهدی عباس پور , شهریار حمزیان , امیر بختیاری , فریبا متخصص , قربان نجفی , كامیار محبی , خسرو فرخزادی , صدیقه كیانفر , مجید سهرابی , بهزاد فراهانی , رامین پورایمان

حجم (مگ)

118

مدت زمان (دقیقه)

365

دیدگاهی دارید؟