54

 

کیهان بچه ها – شماره ۸۱۳ – آبان ۱۳۵۱


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کیهان بچه‌ها مجله‌ای ویژهٔ کودکان است که مؤسسهٔ کیهان آن را به عنوان قدیمی ترین مجله کودک و نوجوان ایران از تاریخ پنج شنبه ششم دی‌ماه سال ۱۳۳۵ در تهران منتشر کرده‌است. نخستین سردبیر این نشریه نویسنده معاصر جعفر بدیعی بود. این هفته‌نامه از سال ۱۳۵۷ و بعد از پایان اعتصابات سراسری مطبوعات، سری جدید خود را آغاز نمود. جعفر بدیعی صاحب‌امتیاز و سردبیر و عباس یمینی شریف مشاور این مجله بودند.

سکان هدایت کیهان بچه‌ها از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۹۲ بر عهدهٔ امیرحسین فردی بود که توانست با فراخوان نویسندگان کودک و نوجوان از هر طیف، سن و سلیقه، دوران درخشان این هفته‌نامه را خلق کند که تربیت بسیاری از نویسندگان پرتوان و خلق بسیاری آثار فاخر حوزهٔ کودک و نوجوان، یادگار آن دوران بوده‌است.

داستان‌های دنباله‌دار برای کودکان و داستان‌های مصور و جدولِ کودکان از قسمت‌های جالب این مجله بود. ضمیمهٔ شاپرک، که مخصوص خردسالان است نیز همراه کیهان بچه‌ها و در صفحات میانیِ آن چاپ می‌شود.

سرمقاله اولین شماره‌ی کیهان بچه‌ها (۶ دی ۱۳۳۵ ):
بچه ها آیا می دانید چرا ما به این فکر افتادیم که برای شما یک مجله آبرومند و خوب فراهم کنیم؟ اگر نمیدانید این داستان را بخوانید: چند ماه پیش بود که چند نفر دور هم نشسته بودیم و گرم حرف و صحبت بودیم، بچه ها هم آمده بودند توی اطاق ولی نمیدانستند چکار بکنند. یکی مجله برداشته بود، یکی روزنامه برداشته بود، یکی هم خودش را با رادیو سرگرم کرده بود. ولی….

درهمین موقع حرف و صحبت ما باینجا کشیده شده بود که: بابا، این بچه ها هم تقصیر ندارند. آخر امروز جمعه و تعطیل است. صبح زود از خواب بیدار شدند، کار و تکلیف مدرسه را انجام دادند، حالا دیگر بیکار هستند و وسیله سرگرمی و تفریح می خواهند. یکی گفت بیایید برای بچه های خودمان و آشنایان یک باشگاه درست کنیم که بروند آنجا و سرگرم بشون ولی دیگران با این فکر موافقت نکردندو گفتند اگر ما بتوانیم کاری بکنیم باید برای همه بچه ها باشد، باید برای این چندصد هزار بچه ایکه در ین مملکت زندگی می کنند و از همه تفرحها و سرگرمیها محروم هستند فکر کرد. بالاخره رأی دادند که یک مجله برای بچه ها منتشر کنیم و آنرا از داستان های تفریحی و مطالب دیگریگه دوست دارند پر کنیم و آن را طوری بسازیم که همه شما در موقع بیکاری با آن سرگرم باشید. همه گفتند که اینکار از هر کار دیگری بهتر است. از بچه ها هم که پرسیدیم گفتند خیلی خوبست و فکر ما را پسندیدند. …

دیگر نسخه های کیهان بچه ها

توضیحات تکمیلی

نویسنده

شورای نویسندگان

تعداد صفحات

36

حجم (مگ)

38.9

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

صاحب کیهان: دکتر مصطفی مصباحزاده
مدیر کیهان: عبدالرحمن فرامرزیصاحب امتیاز کیهان بچه ها: جعفر بدیعی

دیدگاهی دارید؟