0

 

گلستان (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

گلستان [(از: مصلح‌الدین سعدی شیرازی (۶۹۱ یا ۶۹۴ق.)؛ مقابله و تصحیح از: میرزا غلامحسین خان و محمد قزوینی.)

شماره بازیابی: ۱۷۶۹۹
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭۱۰-۲۷۶۰۳‍‍‍‍‍‍‍‍‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: گلستان [[نسخه خطی]/ از: مصلح‌الدین سعدی شیرازی (۶۹۱ یا ۶۹۴ق.)؛ مقابله و تصحیح از: میرزا غلامحسین خان و محمد قزوینی.
کاتب: غلامحسین.
تاریخ کتابت: شروع در ۱۹ شعبان ۱۳۳۸ و پایان در ۱۷ محرم ۱۳۳۹ق.
قطع: ‮‭۱۰/۵‬*‭۱۶/۵‬سم. ‭۱۱۴‬گ. ‭۱۴‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:آغاز مقدمه: هوالله. پس از خاتمه جنگ بین‌المللی اواخر سال ۱۳۳۷ هجری مطابق سال ۱۹۱۹ مسیحی تقدیرات ازلی اسباب مسافرتم را به اروپا پیش آورد…
آغاز:آغاز گلستان: بسمله. منت خدای عز و جل که طاعتش موجب قربت است…
نوع کاغذ:دفتری خط دار.
تزئینات جلد:مقوا رویه پارچه قرمز، عطف تیماج.
این نسخه را میرزا غلامحسین خان از روی نسخه شماره ۱۷۷۸ کتابخانه ملی پاریس (مورخه جمادی الاولی ۷۶۷ بخط علی بن محمدبن علی) کتابت کرده و با نسخه دیگر مورخه ۸۶۵ مقابله نموده و اختلافات را در حواشی متذکر شده است.
در آخر نسخه یادداشت محمد قزوینی آمده بدین عبارت: «با هم به سرعت تمام و عجله بسیار در عرض چند روز با نسخه اصل مقابله کردیم، بنده و بندگان حضرت مستطاب اجل عالی آقای میرزا غلامحسین خان مدظله العالی. پاریس ۱۶ شهر صفر ۱۳۳۹ محمد قزوینی».
میرزا غلامحسین خان در مقدمه گزارشی از وضعیت خود ارائه کرده و گفته: پس از خاتمه جنگ بین‌المللی اواخر سال ۱۳۳۷ق. به پاریس رفته و با سقوط کابینه کار تحریر و استخراج تلگرافات را کنار گذاشته و فرصتی روی داده تا آثار تمدن این خطه را ملاحظه نماید. به کتابخانه ملی پاریس رفته و نسخه کهن گلستان را برای استنساخ انتخاب نموده…
وی استنساخ نسخه را در روز شنبه ۱۹ شعبان ۱۳۳۸ق. آغاز کرده و در روز ۱۴ محرم ۱۳۳۹ به پایان رسانده است.
چند برگ در آخر نسخه سفید مانده است.
گفتنی است تصویر نسخه مورخه ۷۶۷ق. کتابخانه ملی پاریس در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود است. (با تشکر از جواد بشری به جهت این اطلاع)
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: به گفته ایرج افشار، این میرزا غلامحسین خان، باید همان غلامحسین کاشف باشد که شرح حالش را مشار در مولفین کتب چاپی ۴/ ۶۸۵ آورده و قزوینی در مجله یادگار ضمن وفیات معاصرین از او یاد کرده است. و کتابی در «دستور زبان فارسی» به سال ۱۳۲۸ق. از او به چاپ رسیده است.
وضعیت استنساخ نسخه: کتابت از روی نسخه مورخه اواخر جمادی الاول شده با نسخه مورخه ۸۶۵ق. و اختلاف نسخه در حواشی ذکر شده است. در آخر نسخه گواهی مقابله به خط محمد قزوینی در ۱۶ صفر ۱۳۳۹ق. در پاریس که به همراه کاتب در چهار روز به انجام رسیده.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱با خط خوردگی‌ها و حواشی و تصحیحات و ذکر اختلاف نسخ.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۴۸، صفحه ۳۶۱-۳۶۲٫
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): ادب
تاریخ: ۲۰۱۳۰۱۲۱
محل و شماره بازیابی: ۱۲۰۸۸۶۴

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

118

حجم (مگ)

129

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟