0

 

نقد مبانی حکمت متعالیه


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

نقد مبانی حکمت متعالیه

نگارنده در این کتاب قصد دارد با نگرشی مذهبی مطابق فلسفه قرآن و اهل بیت (ع) مباحث اصلی فلسفه را بررسی کند و از فلسفه ارسطویی یا به تعبیری فلسفه ارسطویی اسلامی، نقد و تحلیلی دیگر به دست دهد .بخش نخست کتاب که “هندسه شناخت “نام دارد حاوی مباحثی ا ست درباره اندیشه، هستی، علم، نظم ریاضی در شناخت علم، تاریخ تحول نظم ریاضی و فونکوسیونالیسم، و معرفی جریان‌های فکری از عهد سوفسطاییان تا عصر حاضر که با اجمال بازگو می‌شود .افزون بر آن، در این بخش درباره منطق انبیا، منطق قرآن، منطق اهل بیت (ع)، قرائت‌های مختلف از دین، و مانند آن بحث می‌شود .بخش دوم کتاب به نقد منطق و فلسفه ارسطویی اختصاص یافته و در بخش سوم، مقوله حرکت جوهری، از دیدگاه ملاصدرا به بحث گذاشته می‌شود .پایان بخش کتاب نیز حاوی مباحثی است درباره اصول منطق و اصول فلسفه اهل بیت (ع) .

همان‌طور که در مباحث قبلی گذشت فلسفه و فلاسفه ارسطویی در مورد عقل به اطلاق‌گرایی دچار گشته‌اند و عقل را که در نظرشان پدیده‌ای بیش نیست بر واجب الوجود بی‌نهایت، شمول داده‌اند یعنی متناهی را غیر متناهی و غیر متناهی را متناهی شمرده‌اند و همین تناقض در مبنای این فلسفه باعث اشتباهات دیگر شده است.

در مبحث عقل بیان گردید که: «خداوند عاقل نیست بل خالق عقل است» و در قرآن و لسان اهل‌بیت‌علیهم السلام هرگز به خداوند عاقل گفته نشده و در نتیجه ذات خداوند «معقول» هم نیست.

عله العلل: هم‌چنان که خداوند «عاقل» نیست، همین‌طور هم خداوند «علّت» نیست، «عله العلل» نیست بل موجِد و خالق قانون «علت و معلول» است که در عینیت کائنات در جریان است. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات فلسفه ارسطویی در همین پایه است که سرتاسر آن را مخدوش و دچار اشتباهات فاحش و خلاف عقل می‌نماید.

فلسفه ارسطویی (از روز پیدایش تا امروز در غرب یا در ممالک اسلامی) چاره و راه گریزی جز اعتقاد به «وحدت وجود» ندارد. این فلسفه در اولین گام که برمی‌دارد بر «وحدت وجود خدا و خلق» مبتنی است؛ زیرا خود همین فلسفه به صراحت اعلام می‌دارد که میان علت و معلول «سنخیّت» لازم است و محال است که معلولی با علت خود هم سنخ نباشد.

وقتی که خداوند «علت» می‌شود از پذیرش «وحدت سنخی» میان خدا و خلق‌گریزی و گزیری نیست گرچه این سنخیت در ماهیت نباشد؛ لیکن دست‌کم باید سنخیت در وجود باشد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مرتضی رضوی

تعداد صفحات

158

حجم (مگ)

1.3

نوع فایل

تایپ شده

دیدگاهی دارید؟