1

 

شرح بیست باب (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

شرح بیست باب(از: مولی عبدالعلی بیرجندی (-۹۳۴ق.).)

شماره بازیابی: ۳۱۴۹
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۳۰۶۳۲‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: شرح بیست باب/ از: مولی عبدالعلی بیرجندی ( -۹۳۴ق.).
قطع: خشتی.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱آغاز موجود در نسخه: که مستقیم یا منحنی، مراد خط مستقیم باشد و سطح نیز مستوی بود یا غیر مستوی، مستوی آن بود که اخراج خطوط مستقیمه در جهت طول و عرض و سطح ممکن و میسر باشد… این است آنچه تصویر کتاب به آن واجب بود و باقی مصطلحات در هر محلی که تقریر اقتضا کند بتحریر درآید… فقال… اما بعد این مختصریست در معرفت… تقویم در لغت بمعنی تصحیح است… لیکن اینجا مقصود دفتر تقویم است و آن صفحایح است… .
۲انجام نسخه: … ۱۱ خلاف محل ۱۲ وحشت سیر ۱۳ خلاء سیر و بهره هریک ازین کلمه آخر را ده صفحه بعد است که موجود نیست.
وی در چند جا از این شرح تصریح کرده که در ۹۳۴ق. یزدجردی (مطابق ۹۵ هجری) به نوشتن شرح اشتغال داشته در شرح باب یازدهم که سخن از روزهای مشهور است از جشن‌ها و روزهای بزرگ معروف تاریخی ملل با احاطه وافی به خصوص روزهای بزرگ ایران باستان را یاد کرده و چنین پیداست که اطلاعات فراوان در باب تمدن و فرهنگ و تاریخ ملت‌ها، خاصه ایران باستان داشته و در این باب به تفصیل بیشتری پرداخته است. وی در شرح باب پانزدهم در زیر عنوان «ذکر ایام مشهوره تاریخ فرس» از مهرگان عامه و خاصه، نوروز عامه و خاصه آبانگاه، آب ریزان، بهمنجنه، شب سده، بادبره و گاهنبار یاد کرده و به شرح آداب و رسوم مردم ایران باستان پرداخته است.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماجی قرمز.
نک: ذریعه، ۳/ ۱۸۸، ۱۳/ ۱۳۱؛ الهیات، ۸۰٫
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: صاحب شرح بیست باب در تقویم خواجه نصیرالدین طوسی در اسطرلاب و شرح از مولی مظفر گنابادی (اوائل ق ۱۱ق.) مولف تنبیهات است.
وضعیت استنساخ نسخه: بدون ذکر تاریخ.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۲در حواشی این باب (در نسخه ما) یادداشت‌های ارزنده‌ای از خود مولف و از نویسنده دیگری که از فضلا و شاگردان آقا حسین خوانساری و محمدباقر مجلسی بوده، دیده می‌شود از جمله نکته‌هایی که در حاشیه ص … به چشم می‌خورد راجع به عید بابا شجاع‌الدین (نهم ماه ربیع الاول).
یادداشت عملیات: نسخه حاضر از اندکی از شرح دیباچه و اواخر باب ۱۸ تا آخر را ندارد. از آغاز اندکی از دیباچه نزدیک به دو باب افتاده است و اواخر باب ۱۸ تا پایان کتاب نیز از نسخه افتاده، برخی از برگ‌ها آبدیده و سیاه شده اکثر صفحات محشی است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه ۴۱۶۰-۴۱۶۱٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: در کتابخانه دانشکده الهیات چند نسخه از این شرح هست که همه از ق ۱۳ق.
تاریخ: ۲۰۱۳۰۲۱۲
محل و شماره بازیابی: ۱۷۸۱۸۵

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

84

حجم (مگ)

15

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟