توضیحات
آیتالله مصباح ابتدا مطالب این کتاب را در مؤسسه در راه حق تدریس فرمودند که مجموعه این دروس به همت بعضى از شاگردان فاضل ایشان گردآورى و تنظیم شد.
پس از آن، متن این کتاب به قلم شیواى حضرت استاد و به سبکى بسیار جالب و متقن تکمیل و تحریر گشته و به شکل کنونى درآمده است. دقت استاد در ترتیب مباحث، انتخاب عناوین و واژههاى کتاب، آموزش فلسفه را به عنوان یک متن درسى جدید و جذاب از هر نظر، شایان توجه و قابل اتکا نموده است.
چنانکه استاد در مقدمه آوردهاند: این کتاب ضعفهاى کتابهاى فلسفى رایج در حوزه، و نیز معضلات ناشى از برخوردهاى افراطآمیز و تفریطگرایانه دو طیف طرفدار و مخالف فلسفه را در نظر داشته، و کوشیده است تا آن ضعفها و معضلات را جبران سازد و نگرشى معقول و متعادل درباره این دانشِ بنیادین ارائه کند.
در این کتاب با ایجاد روحیه نقادى و نقدپذیرى در دانشجو، تلاش شایستهاى براى تعالى بخشیدن به فلسفه صورت گرفته است. این شیوه مىکوشد تا طرفدارى متعصبانه از برخى متون و مکاتب فلسفى را ـ آنگونه که در گذشته تا حدودى رواج داشت ـ منتفى سازد و براندازد.
در این کتاب پس از ده درس مقدماتى ـ که ذکرشان گذشت ـ در بخش دوم، مباحث شناختشناسى مطرح مىشود. این بخش به لحاظ منطقى مقدم بر هستىشناسى فلسفى است. شناختشناسى امروزه کانون بحث و گفتوگوهاى جدى در مجامع فلسفى دنیاست.
مباحث هستى شناسى، که بخش عمده مباحث فلسفه اسلامى را به خود اختصاص مىدهد، از بخش دوم کتاب آغاز مىشود و تا پایان بخش ششم (درس شصتم) ادامه مىیابد. بخش هفتم کتاب (در انتهاى جلد دوم) به بحث درباره مطالب الهیات بالمعنى الاخص (خداشناسى و مسائل آن) مىپردازد.
این کتاب با نظر به اهمیت آن و براى استفاده در سطح بینالمللى، با عنوان Philosophical Instructions: An Introduction to Contemporary Islamic philosophy به انگلیسى ترجمه شده است. برگردان کتاب، به قلم آقایان دکتر محمد لگنهاوزن و دکتر عظیم سرودلیر انجام گرفته که مؤسسه مطالعات فرهنگ جهانى دانشگاه بینگ هامتون ۱ نیویورک آن را در سال ۱۹۹۹ میلادى چاپ و منتشر کرده است.
همچنین این کتاب با عنوان «المنهج الجدید فى تعلیم الفلسفه» توسط آقاى محمدعبدالمنعم الخاقانى به عربی ترجمه شده و مؤسسه انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول این اثر را با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه در تاریخ ۱۴۰۹ هـ .ق منتشر ساخته است.
دیدگاهی دارید؟