14

 

احتمالا گم شده‌ام (صوتی)

توضیحات

احتمالا گم شده‌ام

کتاب صوتی احتمالا گم شده‌ام نوشته سارا سالار، برنده جایزه ادبی بنیاد گلشیری، داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که در طول روز، بین خیال و واقعیت سرگردان است و اتفاقات جالب زندگی‌اش را با به یادآوری خاطراتش تعریف می‌کند.

راوی کتاب دختر همدانی و مقیدی است که مادرش در دام اعتیاد گرفتار شده و پدرش را از دست داده است. او در دوره دبیرستان با دختری به نام گندم دوست می‌شود که تک فرزند است و پدر و مادرش از یکدیگر جدا شده‌اند. تنها فکر و دغدغه ذهنی این دختر ادامه یافتن دوستی‌اش با گندم است. چرا که می‌خواهد این‌گونه با کندوکاو در زندگی گندم، خود گمشده‌اش را بیابد.

این کتاب گمگشتگی زنی در دنیای امروز را روایت می‌کند که محدودیت‌های ایجاد شده در جامعه، تناقضات و پیچیدگی‌های روحی را در او به وجود می‌آورد.

راوی قصه به دلیل آشفتگی‌های ذهنی‌ای که نسبت به گذشته‌اش دارد نزد روانشناس می‌رود. او روانشناس را مثل مخاطبان داستانش می‌بیند که در این بین به سؤال‌هایی که در ذهنش ایجاد می‌شود نیز پاسخ می‌دهند.

محور اصلی داستان احتمالا گم شده‌ام، شخصیت راوی است. نویسنده با شخصیت‌پردازی خوب خود داستان را جلو می‌برد و شما زمانی می‌توانید پی به اهداف داستان ببرید که شخصیت راوی را تحلیل کنید.

این داستان به قدری ساده و روان و صمیمی است که شما به راحتی همراه راوی می‌شوید، با او به سفر می‌روید یا در خوابگاه‌های دانشجویی دهه ۶۰، مطب دکتر و … وقت خود را سپری می‌کنید که انگار از دهه دوم زندگی راوی تا دهه سوم و چهارم همراه با او بوده‌اید و از این طریق می‌توانید تمامی دغدغه‌های زندگی‌اش را درک کنید.

کتاب احتمالا گم شده‌ام نخستین اثر سارا سالار به زبان آلمانی نیز ترجمه و چاپ شده است. این کتاب داستانی چند خطی است که پرش‌های زمانی و فردی دارد. با اینکه اصل داستان بر یک خط صاف روایت می‌شود اما شیوه نگارش سالار متفاوت است.

این داستان را می‌توان به عنوان داستانی شهری نیز شناخت. چرا که فضای داستان در آپارتمان و جزئیات زندگی شهری می‌گذرد که برای شهرنشینان بسیار آشنا و باورپذیر است. از نقاط قوت این کتاب می‌توان به پایان‌بندی خوب و قابل تأمل، لحن و قلم پخته، فضاسازی و شخصیت‌پردازی عالی و نوع روایت سارا سالار اشاره کرد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سارا سالار

گوینده

الهام کردا

حجم (مگ)

120

مدت زمان (دقیقه)

150

دیدگاهی دارید؟