0

 

احیای فرهنگی در عهد آل بویه

توضیحات

احیای فرهنگی در عهد آل بویه: انسان گرایی در عصر رنسانس اسلامی

مؤلف در این کتاب می‌خواهد نشان دهد در عصر رنسانس اسلامی، شکوفایی فرهنگی جهان اسلام در دوران حکومت روشن‌اندیش آل بویه، کوششی آگاهانه برای جذب و انتقال میراث فکری یونان باستان وجود داشت.
فتوحات گسترده اسلامى و شکل‌گیرى امپراطورى عظیمى که طیف وسیعى از گروه‌هاى مختلف قومى، نژادى، دینى و میراث‌هاى فرهنگى آنها را در بر مى‌گرفت، به همراه طبیعت جهان‌گرایانه اسلام و نوعى تساهل موجود در بطن تعالیم آن، مقدمات پیدایش و تعالى تمدن اسلامى را فراهم کرد. این پیدایش و تعالى، فراز و نشیب‌هاى خاص خود را داشت و از چالش‌هاى درونى و بیرونى تأثیرپذیر بود، ولى به هر ترتیب مراحل خاص خود را طى کرد و در قرن سوم و چهارم هجرى به اوج خود رسید.

به‌ویژه در قرن چهارم نمودهاى ویژه‌اى از خود نشان داد.
در این قرون روند تحولات فرهنگى به‌گونه‌اى است که مى‌توان از آن با عنوان رنسانس اسلامى یاد کرد. این نوزایى اسلامى هرچند حالتى فراگیر داشت، اما صحنردانان اصلى آن حکومت‌هاى سامانى در مناطق شرقى ایران با رویکرد ادبى و تأکید بر زبان فارسی – و آل بویه در عراقین – با نگرشى جامع‌تر و رویکردى ادبى و فلسفى و انسان‌مدار بودند. آنچه در عهد حکومت بوئیان رخ داد از سوى جوئل. ل. کرمر در کتاب حاضر مورد بررسى قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب سعى بر آن دارد که رونق فکرى و فرهنگى مراکز حکومتى آل بویه، خاصه بغداد را با نگاهى جامعه‌شناختى نشان دهد و انسان‌گرایى ادبى و فلسفى خاصى را که در میان نخبگان متحقق شده بود به تصویر کشد.

البته سعى اصلى مؤلف به تبیین چگونگى اخذ و جذب میراث یونانى که به نظر مى‌رسد آن را اصولى جامع و از پیش پذیرفته‌شده دانسته، توسط دانش‌پژوهان مسلمان و سهم آن در این رنسانس فرهنگى اختصاص یافته و جاى‌جاى بر آن تأکید مى‌کند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

جوئل ل. کرمر

مترجم

محمدسعید حنایی کاشانی

حجم (مگ)

9

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌75-1394
سرشناسه کرمر، جوئل
Kraemer, Joel L.
عنوان و نام پدیدآور احیای فرهنگی در عهد آل‌بویه‌: انسان‌گرایی در عصر رنسانس اسلامی‌/ تالیف جوئل ل‌. کرمر؛ ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی‌
مشخصات نشر تهران‌: مرکز نشر دانشگاهی‌، 1375.
مشخصات ظاهری نه‌، 530 ص‌.مصور
فروست (مرکز نشر دانشگاهی‌؛ 795. فلسفه‌28)
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت عنوان اصلی‌: Humanism in the renaissance of Islam: The cultural revival during the Buyid age.
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. 477 – 453؛ همچنین به‌صورت زیرنویس‌
عنوان دیگر انسان‌گرایی در عصر رنسانس اسلامی‌
موضوع تمدن اسلامی‌
موضوع عراق — تمدن — 1921 – 634
موضوع تمدن اسلامی — تاثیر یونان‌
موضوع انسانگرائی‌
موضوع کشورهای اسلامی — زندگی فرهنگی‌
شناسه افزوده حنایی کاشانی‌، محمدسعید، – ، مترجم‌
شناسه افزوده مرکز نشر دانشگاهی‌
رده بندی کنگره DS36/855/ک‌4الف‌3 1375
رده بندی دیویی 956/702

تعداد صفحات

543

دیدگاهی دارید؟