0

 

ادبیات معاصر ایران

توضیحات

از پیشگفتار کتاب:
آشنایی با افکار و اندیشه های جدید و تاسیس دارالفنون و چاپخانه و نشر افکار آزادیخواهانه در کتب و روزنامه ها و برخی مسائل دیگر موجب بروز نهضت مشروطیت در اوضاع و احوال اجتماعی ایران گردید. انقلاب مشروطیت ایران نویدبخش آغاز عصر جدیدی در تاریخ حیات سیاسی و اجتماعی ملت ایران بود.

قشرهای مختلف اجتماع به ویژه طبقات زحمتکش و رنجدیده برای احقاق حقوق قانونی خود به پا خاستند و علیه مظالم و ستمگری های مستبدین قیام نمودند و در این راه مخصوصا کوشش و همراهی برخی از روحانیون آزاده و دیگر رجال ترقی خواه قابل تحسین و تقدیر است.

برای پیشبرد این نهضت عظیم، شاعران و نویسندگان نیز دست به فعالیت زدند و حصول آن را آسانتر نمودند: قلم آتشین و بیان دلنشین آنان هماهنگ با صدای تیر و شمشیر مبارزان آزادیخواه صفحات زرین در تاریخ ایران گشوده و بدان زیب و رنگی خاص بخشیده است.

شاعرانی چون ادیب الممالک فراهانی، عشقی، عارف قزوینی، فرخی، اشرف الدین حسینی و دهخدا با بیان و بنان خویش در فروزان نگه داشتن مشعل آزادی تا سرحد فداکاری و جانبازی کوشیدند و رنج بسیار تحمل کردند. نویسندگانی چون دهخدا و طالبوف و جمالزاده در بیدار ساختن افکار ایرانیان سهم بسزایی دارند. ذکر نام کلیه نویسندگان و مترجمان در این مختصر مقدور نیست و به تالیف جداگانه نیاز دارد…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

اسماعیل حاکمی

حجم (مگ)

4

نوع فایل

اسکن شده

تعداد صفحات

220

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟