0

 

اصول راهنمای اسلام


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

توضیح : کتابى که خواننده پیشاروى دارد، حاصل تجربه‏هاى ۳۰ سال است. تجربه هایى که در پر رویدادترین دوران تاریخ و تا این زمان، دوران پرشتاب‏ترین تحولهاى تاریخ انسانیت، بعمل آمده‏اند. در همه رویدادهاى بزرگ، ایران از مهمترین صحنه‏ ها بوده است و ایرانیان پاى در میان داشته ‏اند. در این دوران، ساعت به ساعت، زندگى پرسشها پیرامون هستى، رابطه انسان با خدا، با طبیعت، در میان مى‏گذاشت و مى‏گذارد.

جهان امروز مى‏کوشد از توازن و رفتن بسوى مرگ، مرگى در وحشت مطلق، بازایستد. امادر تضاد ماندن و راه جستن، محال است. در موازنه قوا ماندن، اندیشه هایى راه یاب را با هفت مشکل بزرگ روبرو مى‏کند که مشکل همه زمانها و بخصوص مشکل عصر حاضر هستند. چرا که ابعاد قدرتهاى مخرب بسیار بزرگ شده‏اند. آنقدر بزرگ شده‏اند که انسان در برابرشان، احساس کوچکى و ناتوانى مى‏کند. هفت مشکل اینها هستند:
۱- پیش گرفتن تحول اجتماعى و شتاب آن بر اندیشه‏هاى اجتماعى،
۲- استبدادهاى فراگیر مشکل این زمانند. نباید پنداشت مسئله، تنها مسئله دولتهاى از این نوعند. زیرا مسئله بزرگ‏تر، مسئله طرز فکرهایى هستند که ترجمان این یا آن ثنویتند. این طرز فکرها که خطرناک ترینشان بر ثنویت تک محورى بنا جسته‏اند،
۳- رشد، رشدى که طى دو قرن خدایى مى‏کرد، مشکل بزرگ زمان ما شده است. مشکل بزرگ زمان ما شده است بدین خاطر که در محدوده روابط سلطه گر – زیر سلطه، عامل فزونى گرفتن میزان تخریب بر میزان سازندگى و پیشخور کردن منابع طبیعت و از پیش متعین کردن جهت یابى فعالیتهاى اقتصادى و غیر آن گشته است. روشنفکران غرب، پس از دو دهه بحث در باره بحران رشد، اینک دم فروبسته‏اند.
۴- جریان نیروهاى محرکه در مقیاس جهان، ماوراء ملیها را بوجود آورده است. ماوراء ملیهاى اقتصادى و سیاسى و جنایتکارى، کارشان اداره کردن نیروهاى محرکه در مقیاس جهان و زمان است. بنوعى از اداره مشغولند که نیروهاى محرکه را به زور و قدرت تبدیل مى‏کند. نتیجه، سه امر واقع بسیار خطرناکند: الف – پیش خور کردن منابع و کارمایه‏ها و ب- از پیش متعین کردن آیند و ج – تخریب طبیعت و گسترش اردوگاه جهانى فقر.
۵- زیر سلطه‏ها چند میلیارد انسان بشمار مى‏روند. این چند میلیارد نیز مشکل زمان ما هستند. اینها نیز فرآورده‏هاى رشدى هستند که ترجمان سلطه گرى بود و هست و آدمیان و طبیعتشان را به تباهى راه مى‏برد و راه مى‏برد.
۶- فراموش کردن خدا و رها کردن رابطه انسان با خدا در نتیجه گم کردن موازنه عدمى و گرفتار شدن در بند موازنه وجودى و افزودن بر قید و بند روابط قوا و مبتلا کردن انسان به اسطوره پرستى، مشکل بزرگ همه زمانها و بخصوص مشکل زمان ما است.

این مشکل و مشکل محرومیت انسان از بعد معنوى خویش، مادر مشکلهاى دیگرند. چرا که بیرون رفتن از توحید و فروافتادن در شرک، در یک رشته اسطوره پرستى‏ها، انسان را از یافتن فطرت خویش، توحید، مانع مى‏شود.
۷- دوگانگى مادیت و معنویت، در دورانهاى مختلف، به نفى یکى از این دو بعد انجامید.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ابوالحسن بنی صدر

تعداد صفحات

171

حجم (مگ)

1

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

تاریخ انتشار : ٢٢ بهمن ١٣۷١

تنظیم برای اینترنت : انتشارات انقلاب اسلامی

دیدگاهی دارید؟