0

 

ایران، جامعه کوتاه مدت (صوتی)

توضیحات

ایران، جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر

اثری تاریخی، اجتماعی و سیاسی، که نتیجه‌ی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت ایرانیان را در بستری تاریخ بررسی نموده است. محمدعلی همایون کاتوزیان در کتاب صوتی ایران، جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر، طی چهار مقاله، چندوچون مالکیت خصوصی و استقرار نظم و قانون در ایران معاصر را تحلیل می‌کند. شنیدن این کتاب گویا، پاسخ بسیاری از ابهامات تاریخی را درمورد وضع کنونی ایران، روشن خواهد کرد.

برای رفع مشکلات امروزی و حل مسائل کنونی، نمی‌توان تنها به شناسایی معضلات اکتفا کرد. برای ریشه‌کن کردن این مسائل ابتدا لازم است آن‌ها را ریشه‌یابی کرده و نخستین عامل یا عوامل آن‌ها را تشخیص دهیم. در بسیاری از موارد، تحلیل بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را لزوماً باید از نظرگاهی تاریخی به بحث بنشینیم تا بتوانیم راه‌حلی جامع و قطعی را بیابیم و به کار بگیریم. البته هنگامی که بحث بر سر مشکلاتی باشد که به حوزه‌ی علوم انسانی مربوط هستند، دیگر نمی‌توان مرز دقیقی بین عوامل تاریخی، جامعه‌شناختی، اقتصادی و… قائل شد. در این حالت، بررسی همه‌جانبه‌ی رخدادهای منفی اولین گام برای مقابله با آن‌هاست.

محمدعلی همایون کاتوزیان از پژوهشگران به‌نام علوم انسانی که سال‌های فراوانی از عمر خود را صرف درس و بحث پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی و تاریخی ایران کرده، در کتاب صوتی ایران، جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر نیز، چهار مقاله را گردآورده که اگرچه هریک موضوع مستقلی دارند اما در نهایت قرار است به پاسخ یک سوال برسند: چرا در کشور ایران، برنامه‌ریزی‌های مالی و سیاسی چندان دوام نمی‌آورند و اصولاً چه چیزی موجب می‌شود به جای توسعه‌ی پایدار اقتصادی، صرفاً پیشرفت‌های مقطعی و کوتاه‌مدت را تجربه کنیم؟

در مقالات اول و دوم با علل شکست اقتصاد خصوصی و عدم تأمین امنیت آن از سوی سیاست‌های حاکم مواجه می‌شوید. چگونگی برخورد حکومت‌ها با اقتصاد خصوصی و نحوه‌ی ممانعت آن‌ها از انباشت سرمایه در این بخش از اقتصاد کشور، از دیگر موضوعات این مقاله‌هاست. در مقاله‌ی سوم سری به انقلاب مشروطه می‌زنید تا زمینه‌های شکل‌گیری آن، همین‌طور شکست‌ها و علل ناکامی‌های آن را بشناسید. این جنبش نیز که از فرهنگ مردم کوچه و بازار سرچشمه می‌گرفت، لاجرم مشکلات اجتماعی ایرانیان را نیز با خود به یدک کشید و در نتیجه، آن‌طور که از آن انتظار می‌رفت، موجبات آزادی سیاسی و قانونی مردم را فراهم نکرد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

محمدعلی همایون کاتوزیان
مترجم: عبدالله کوثری

گوینده

تایماز رضوانی

حجم (مگ)

53

مدت زمان (دقیقه)

280

دیدگاهی دارید؟