0

 

بازی‌ها: روانشناسی روابط انسانی (صوتی)

توضیحات

کتاب صوتی بازی ها (روانشناسی روابط انسانی) به عنوان یک کتاب مستقل اما ادامه‌ی مطالب کتاب تحلیل رفتار متقابل از اریک برن است. هدف این کتاب صوتی ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در تعریف و تحلیل بازی‌ها است که به طور خلاصه در مبحث تعریف رفتار متقابل مطرح شده است. اسماعیل فصیح این کتاب را ترجمه کرده و انتشارات نوین کتاب گویا آن را با صدای میلاد فتوحی منتشر کرده است.

کتاب صوتی بازی ها روانشناسی روابط انسانی اثری در زمینه‌ی تحلیل رفتار متقابل است. سیستم تحلیل متقابل نظریه‌ای روانشناسی اجتماعی است که توسط اریک برن روانشناس کانادایی به وجود آمده است. این روش در سال ۱۹۵۰ ارائه شد و در حل مشکلات احساسی و رفتاری مورد قبول واقع شد. ابهام و پیچیدگی در روش‌های تخصصی و مدت درمان طولانی باعث شد روش تحلیل متقابل با سادگی مفاهیم اساسی خیلی زود جایگزین روش درمان قدیم شود.

شناختن چگونگی رد‌و‌بدل کردن نوازش بین افراد و نوازش‌های مثبت و منفی انسان‌ها از قوی‌ترین زمینه‌های تحلیل رفتار متقابل است. به اعتقاد اریک برن هر نوازشی حتی منفی آن به نبود نوازش ارجحیت دارد. اریک برن با آگاهی به این نکته که شخصیت انسان از سه حالت خودآگاه تشکیل شده است رفتار پیچیده بین انسان‌ها را قابل درک کرد. هر حالت خودآگاه ما مجموعه‌ای است کامل از احساسات و فکر‌ها و رفتار‌های ما که با استفاده از آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم. این بدین معناست که افراد در موقعیت‌های گوناگون رفتار‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند. سه حالت خودآگاه والد، بالغ و کودک و فعل و انفعالات بین این سه پایه و اساس نظریه‌ی تحلیل رفتار متقابل است.

اریک برن در کتاب صوتی بازی ها: روانشناسی روابط انسانی یک سری بازی‌های الگوهای رفتاری ناسالم را به عنوان بازی تعریف می‌کند. این رفتارهای تکرارشونده برای به دست آوردن نوازش انجام می‌شوند اما در عوض احساسات منفی را تقویت کرده و جلوی بروز احساسات و رفتار را می‌گیرند. نویسنده برای این بازی‌ها نام‌های آشنایی تعریف می‌کند و این رفتار‌های ناسالم را نتیجه‌ی تصمیمات محدودکننده‌ی دوران کودکی می‌داند که این تصمیمات برای زنده ماندن گرفته شده است. عوض کردن این تصمیمات هدف روان‌درمانی به روش رفتار متقابل است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

اریک برن
مترجم:اسماعیل فصیح

گوینده

میلاد فتوحی

حجم (مگ)

222

مدت زمان (دقیقه)

480

دیدگاهی دارید؟