0

 

برای رسیدن به آزادی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ (صوتی)

توضیحات

آزادی واقعا چیست؟ کتاب صوتی برای رسیدن به آزادی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ ترکیبی دلچسب از فلسفه و روان‌شناسی است که نگاهی ویژه به مفهوم رهایی دارد. داریوس فوروکس در این اثر با ارائه مثال‌هایی آشنا راه‌هایی برای عبور از محدودیت‌ها به شما عرضه می‌کند که ساختن زندگی دلخواه بدون آن‌ها ممکن نیست.

«آزادی، تن ندادن به خواست بی‌چون‌وچرای دیگران است.» این جمله‌ی کانت اولین تعریفی است که هنگام صحبت از آزادی به ذهن می‌رسد. اما رهایی از قیدوبند انتظارات دیگران بخشی کوچک از این مفهوم وسیع، جهانی و حیاتی است. ما می‌توانیم به همه‌ی توقعات نه بگوییم و به هیچ تعهدی تن ندهیم ولی به آزاد بودن حتی نزدیک نشویم. همچنین ما گاها به زندان‌بان دیگران تبدیل می‌شویم و تحت عنوان خیرخواهی، حق طبیعی آن‌ها برای تصمیم‌گیری آزادانه را نادیده می‌گیریم. اما آزادی واقعا چیست؟ نویسنده‌ی کتاب صوتی برای رسیدن به آزادی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ (What It Takes To Be Free) به سوال ما پاسخ می‌دهد.

داریوس فوروکس، نویسنده‌ی این اثر توضیح می‌دهد انسان‌های هزاران سال پیش آنقدر درگیر بقا بودند که مجالی برای اندیشیدن فراتر از نیازهای اولیه نداشتند. تنها با رهایی از تهدیدهای طبیعت، حیوانات وحشی، غارت توسط کشورهای همسایه و زورگویی حاکمان مستبد بود که فرصتی واقعی برای فکر کردن به آزادی یافتیم. گذشتگان ما قرن‌ها تلاش کردند تا خودشان را از فشار مداوم سازگاری با جهان بیرون رها سازند و با این حال بیشتر نوادگان آن‌ها همچنان آزاد نیستند.

بعضی از نویسندگان و سخنرانان در تلاش برای یافتن دلیل اصرار دارند بار اصلی را بر دوش ناتوانی یا نخواستن انسان بگذارند اما کتاب صوتی برای رسیدن به آزادی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ جواب دیگری دارد. داریوس فوروکس می‌گوید ما نمی‌توانیم آزاد باشیم چون آن را نمی‌شناسیم! یکی از اشتباهات متداول در این زمینه، قرار دادن تمام بار آزادی بر دوش دیگران است. اشتباه رایج دیگر نادیده گرفتن هزینه‌ای است که باید برای آن بپردازیم.

طبق تعریف داریوس فوروکس «آزادی یعنی با شرایط خودتان زندگی کنید» و زیستن طبق معیارهای شخصی،‌ هرگز بدون عواقب ناخوشایند نیست. برای مثال وقتی علی‌رغم میل خود در یک دوستی یا حرفه خاص باقی می‌مانیم، سعی داریم از هزینه‌ای که ترک آن‌ها به دنبال دارد اجتناب کنیم. این تبعات اصلی‌ترین دلیل باقی ماندن در اسارت و البته اعمال محدودیت بر دیگران هستند.

فهرست اشتباهاتی که انسان در تعریف آزادی و تلاش برای دستیابی به آن مرتکب می‌شوند بسیار طولانی است، اما خوشبختانه داریوس فوروکس (Darius Foroux) ضمن برشمردن موانع، راه عبور از آن‌ها را نیز دراختیار ما قرار می‌دهد. این اثر شگفت‌انگیز که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد توسط موسسه انتشاراتی فلسفه به چاپ رسیده و با ترجمه‌ی شاهین غفاری دراختیار شماست. پس اگر می‌خواهید حقیقتا آزاد باشید، معنای درست رهایی را درک و زندگی را مطابق آرزوهایتان تجربه کنید کتاب برای رسیدن به آزادی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ را از دست ندهید!

توضیحات تکمیلی

نویسنده

داریوس فوروکس
مترجم: شاهین غفاری

گوینده

علی حقیقی

حجم (مگ)

218

مدت زمان (دقیقه)

230

دیدگاهی دارید؟