0

 

بوستان سعدی (صوتی)

توضیحات

بوستان سعدی

کتاب صوتی بوستان سعدی یکی از معروف‌ترین آثار شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی، در ده باب و با محتوای تعلیمی سروده شده است. او نخستین اثرش را هنگام سفر نگاشته و در بازگشت به شیراز به دوستانش تقدیم کرده است.

موضوعات بوستان سعدی بیشتر بر محور اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات چرخیده و در حوزه شعرهای حماسی نیز گنجانده می‌شود. این اثر در قالب مثنوی و در بحر متقارب سروده شده است.

شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی معروف به سعدی در سال ۶۰۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. در آن زمان فرمانروای فارس، فردی به نام اتابک ابوبکر بن سعد زنگی بود و ولیعهدی به اسم سعد داشت و همگان از علاقه خاص و فراوانش به شعر و ادبیات با خبر بودند. سعدی با او رابطه خوبی برقرار و به واسطه وی به دربار رفت‌وآمد کرد و تخلص شاعری خود یعنی سعدی را از همین ولیعهد گرفت.

از آنجایی که سعدی شاعر و نویسنده بزرگی بود، کلاس‌های درس برگزار کرد و شاگردان زیادی در محضر او به یادگیری دروس پرداختند. وی در کنار تدریس شعر می‌سرود و حکایت‌های شیرینی را به تحریر درمی‌آورد.

بوستان که در ابتدا سعدی‌نامه نام داشت، اولین کتابی است که از سعدی به چاپ رسیده و سرودنش در سال ۶۵۵ هجری قمری پایان یافته و حدود ۴۰۴۶ بیت شعر دارد. ده باب بوستان با نام‌های عدل، احسان، عشق، تواضع، رضا، قناعت، تربیت، شکر، توبه و مناجات حکایت‌های جذاب و خواندنی بسیاری دارد. این کتاب به عنوان یکی از ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ بشریت به انتخاب نشریه گاردین معرفی شده است. بوستان سعدی تاکنون بارها به زبان‌های فرانسوی و آلمانی ترجمه شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سعدی شیرازی

گوینده

ساعد باقری

حجم (مگ)

322

مدت زمان (دقیقه)

720

دیدگاهی دارید؟