0

 

تاریخ ایلچی نظام شاه

توضیحات

«تاریخ ایلچی نظام شاه»، اثر خورشاه بن قباد حسینی، کتابی است به زبان فارسی ، در تاریخ عمومی که به تاریخ خورشاه و تاریخ قطبی نیز معروف است.
خورشاه، کتاب را در سال ۹۷۱ ق نوشته و محمدرضا نصیری و کوئیچی هانه دا، دو مقاله از آن را که به تاریخ صفویه و پادشاهان هندوستان مربوط است، در سال ۱۳۷۹ ش با عنوان «تاریخ ایلچی نظام شاه: تاریخ صفویه از آغاز تا سال ۹۷۲ ق» گردآوری کرده‌اند.

.تاریخ‌ ایلچی‌ نظام‌شاه‌ ، از ابتدای‌ خلقت‌ تا زمان‌ مرگ‌ مؤلف‌ را دربرمی‌گیرد و از این‌ لحاظ‌ می‌توان‌ آن‌ را با روضه‌الصفا تألیف‌ میرخواند و حبیب‌السیر تألیف‌ خواندمیر مقایسه‌ کرد. رویدادهای‌ تاریخی‌ در این‌ کتاب‌ به‌ ترتیب‌ سلسله‌های‌ پادشاهی‌ ایران‌ تدوین‌ شده‌ است‌.

این‌ کتاب‌، مشتمل‌ است‌ بر مقدمه‌ و هفت‌ مقاله‌ که‌ هریک‌ از مقالات‌ دارای‌ چند گفتار است‌. مقدمه‌ شامل‌ تعریف‌ تاریخ‌ و فواید مطالعه‌ آن‌، سبب‌ تألیف‌ کتاب‌، سبب‌ آفرینش‌ حضرت‌ آدم‌ علیه‌السلام‌ و ذکر اولادش‌ تا زمان‌ طوفان‌ نوح‌ است‌.

مقاله‌ اول‌ مشتمل‌ است‌ بر پنج‌ گفتار در بیان‌ تاریخ‌ ملوک‌ عجم‌ از پیشدادیان‌ تا ساسانیان‌، ملوک‌ یمن‌ و قیصران‌ روم‌ و شرح‌حال‌ انبیایی‌ که‌ هم‌زمان‌ با این‌ سلسله‌ها ظهور کرده‌اند؛ مقاله‌ دوم‌ در پنج‌ گفتار، در ذکر تولد و بعثت‌ و هجرت‌ و غزوات‌ پیامبر اکرم‌، خلافت‌ اصحاب‌، امامت‌ ائمه‌ اطهار علیهم‌السلام‌، وقایع‌ زمان‌ بنی‌امیه‌ و خلافت‌ بنی‌عباس‌ است‌.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

خورشاه بن قبادالحسینی

مترجم

ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌، ت‍ح‍ش‍ی‍ه‌ و اض‍اف‍ات‌: دکتر م‍ح‍م‍درض‍ا ن‍ص‍ی‍ری‌، ک‍وئ‍ی‍چ‍ی‌ ه‍ان‍ه‌دا

حجم (مگ)

17

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

تعداد صفحات

437

دیدگاهی دارید؟