0

 

تاریخ فرهنگ چین

توضیحات

برای بسیاری سئوال است که چگونه چینی که تا همین دو سه دهه قبل کشوری مفلوک و فقیر بود، چنین برق آسا توسعه می یابد و به چنان موقعیتی در جهان می رسد که روشنفکران غرب، دعا می کنند «خدایان اژدهای زرد را از هرآسیبی مصون دارد» چون می دانند هر موج کوچکی در اقتصاد چین، یک سونامی بزرگ در کشورهای آنان خواهد بود. چین که تا چند سال قبل در معادلات جهانی محلی از اعراب نداشت، امروز یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کشورهای جهان است و همان قدر که بر اقتصاد دنیا اثرگذار است بر سیاست جهانی هم تاثیر می گذارد.
اقتصاددانان نهادگرا، شاید قابل قبول ترین پاسخ را برای سئوالات فوق داشته باشند؛ آنان می گویند نهادهایی که در طول تاریخ یک کشور در فرهنگ، جامعه، اقتصاد و سیاست شکل می گیرد، بر عملکرد شهروندان آن کشور تاثیر می گذارد، انتخاب های آنان را شکل می دهد و در نتیجه سرنوشت توسعه آن کشور را رقم می زند.

طبق این تعریف، «نهاد» دیگر فقط سازمان های اداری نیستند؛ روابط متقابل آدم ها، میزان اعتماد به هم، پایبندی به قول، محترم بودن حقوق مالکیت و… همه و همه نهاد هستند.

فیتس جرالد در «تاریخ فرهنگ چین» سیر تکوین نهادهای شکل گرفته در این کشور را نشان می دهد و به این ترتیب، خواننده امروز می تواند بفهمد چرا کار نزد این مردمان کوچک اندام چنین محترم است، چرا روحیه تعاون در میان آنان به صورت قوی وجود دارد، حس همبستگی از کجا ناشی شده و… چین امروز خود را بر همه ملل، با هر اعتقاد و باوری و با هر میزان از خوشبختی یا شوربختی تحمیل کرده است و برای فهمیدن چگونگی آن، دانستن تاریخش لازم است.

تاریخ فرهنگ چین، نخستین بار در سال ۱۹۶۵ در انگلستان منتشر شد. نویسنده اش تاریخ پژوهی نسبتا معتبر و نزد انگلیسی ها شناخته شده بود. فیتس جرالد تا ۹۰ سالگی که در قید حیات بود (۱۹۹۲) چند کتاب دیگر هم درباره چین تالیف کرد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

چارلز پاتریک فیتس جرالد

مترجم

اسماعیل دولتشاهی

حجم (مگ)

28.1

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌84-22253
سرشناسه فیتس جرالد، چارلز پاتریک‌، م –
Fitzgerald, Charles Patrick
عنوان و نام پدیدآور تاریخ فرهنگ چین‌/ تالیف فیتز جرالد؛ ترجمه اسماعیل دولتشاهی‌
مشخصات نشر تهران : انتشارات علمی و فرهنگی‌، 1384.
مشخصات ظاهری 813 ص‌.مصور، نقشه‌
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت فهرستنویسی براساس اطلاعات فیپا
یادداشت چاپ قبلی‌: انتشارات علمی و فرهنگی‌: 1367، با فروست‌
یادداشت عنوان اصلی‌: China: a short cultural history.
موضوع هنر چینی‌
موضوع چین — تمدن‌
موضوع چین — تاریخ‌
موضوع چین — دین‌
شناسه افزوده دولتشاهی‌، اسماعیل ، مترجم‌
شناسه افزوده شرکت انتشارات علمی و فرهنگی‌
رده بندی کنگره DS721/ف‌9ت‌2 1384
رده بندی دیویی 951

تعداد صفحات

825

دیدگاهی دارید؟