0

 

تحولات سیاسی- اجتماعی ایران ۵۷- ۱۳۲۰

توضیحات

“تحولات سیاسی اجتماعی ایران ۱۳۵۷-۱۳۲۰” کتابی است با نظارت دکتر “مجتبی مقصودی” که به سبب جامع بودن و رویکرد خاصش در پرداخت به وقایع، در بسیاری از دانشگاه‌های کشور به عنوان منبعی معتبر تدریس می‌شود. مطالب این کتاب را جمعی از کارشناسان مطرح مسائل سیاسی و اجتماعی، زیر نظر دکتر “مجتبی مقصودی” به نگارش در آورده‌اند و حاصل آن، کتابی است که به شکل ریزبینانه، “تحولات سیاسی اجتماعی ایران ۱۳۵۷-۱۳۲۰” را مورد بررسی قرار داده است.
ساختار کتاب به شکل بخش‌بندی است که هر بخش از چند فصل نیز تشکیل شده است. نخستین بخش کتاب، دهه‌ی بیست ایران را زیر ذره‌بین برده و در آن علت‌ها و پیامدهای اشغال نظامی ایران در شهریور ۱۳۲۰، ساختار قدرت در دوره‌ی بعد از رضاخان و بحران آذربایجان و کردستان مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخش دوم، به یکی از مهم‌ترین جنبش‌های سیاسی ایران تحت عنوان ملی شدن صنعت نفت پرداخته شده و استقرار دولت مصدق، کودتای بیست و هشت مرداد سال ۱۳۳۲ و دلایل وقوع آن، پیامدهای این کودتا و دگرگونی‌هایی که به دنبال آن در ایران اتفاق افتاد، تجزیه و تحلیل شده است. از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷، احزاب و تشکل‌های مختلفی در ایران شکل گرفتند که از جمله‌ی آنها می‌توان به احزاب ملی، چپ، مذهبی و دولتی اشاره کرد و هر کدام از این حزب‌ها، از لحاظ ایدئولوژی و ساختار بررسی شده‌اند.
در کتاب “تحولات سیاسی اجتماعی ایران ۱۳۵۷-۱۳۲۰” به قشربندی‌های اجتماعی و ساخت طبقاتی کشور نیز اشاره شده و تاثیر ایلات، طبقه متوسط سنتی و جدید و طبقه کارگر نیز بر دولت نشان داده شده است. آخرین بخش از کتاب به تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در دهه‌های چهل و پنجاه اختصاص دارد و مهمترین رویدادهای آن را بررسی می‌کند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مجتبی مقصودی

تعداد صفحات

466

حجم (مگ)

6.8

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌80-7618
سرشناسه مقصودی‌، مجتبی‌،
عنوان و نام پدیدآور تحولات سیاسی – اجتماعی ایران 57 – 1320/ به اهتمام مجتبی مقصودی‌؛ با آثاری از علی‌اکبر امینی … [و دیگران‌].
مشخصات نشر تهران‌: روزنه‌، 1380.
مشخصات ظاهری 463ص.
یادداشت چاپ سوم: 1388.
یادداشت کتابنامه‌.
یادداشت نمایه.
موضوع ایران — سیاست و حکومت — 1357 – 1320 — مقاله‌ها و خطابه‌ها
موضوع ایران — اوضاع اجتماعی — 1357 – 1320 — مقاله‌ها و خطابه‌ها
موضوع تحولات اجتماعی — ایران — مقاله‌ها و خطابه‌ها
موضوع ایران — تاریخ — پهلوی، 1320 – 1357 — مقال‌ها و خطابه‌ها
شناسه افزوده امینی‌، علی اکبر،
رده بندی کنگره DSR1501/م7ت3 1380
رده بندی دیویی 955/0824

دیدگاهی دارید؟