0

 

ترکستان نامه: ترکستان در عهد هجوم مغول – جلد اول

توضیحات

ترکستان نامه: ترکستان در عهد هجوم مغول – جلد اول
کتاب که از دو جلد تشکیل شده است، شامل مقدمه و متن مى‏باشد که متن آن، شامل پنج فصل است و عصر نوینى را [در تاریخ آسیاى میانه و تا حدى ایران‏] مى‏گشاید.

فهرست محتویات جلد اول:
در جلد اول، پس از یادداشت مترجم و فهرست، شرح زندگانى آکادمیسین بارتولد(از پطروشفسکى)، مقدمه‏ى چاپ دوم متن روسى(از پطروشفسکى) و مقدمه‏ى مؤلف بر چاپ اول روسى در سال  ١٩٠٠  ذکر شده، سپس متون و منابع شامل عهد پیش از مغول(متن‏هاى فارسى و عربى که از منابع کار بارتولد بوده است، مورد ارزیابى و نقد قرار مى‏گیرد)، بررسى آثار دوران هجوم مغول و پس از آن و کتاب‏هاى کمکى. اینها همه پیش از متن کتاب درج شده است. در ادامه، دو فصل از فصول پنج‏گانه متن کتاب، در این جلد ذکر مى‏شود:
فصل اول، در جغرافیاى ما وراء النهر:
تحقیقى که در این فصل آمده است خود شاه‏کارى است از تحقیقات جغرافیایى. اتکا به منابع دست اول، قدرت استنباط و شیوه‏ى تحلیل، امکان طرح و بررسى مبحثى را به بارتولد داده است که در کمتر اثرى از نوشته‏هاى محققانه‏ى دانشمندان نظیرى براى آن مى‏توان یافت.
فصل دوم، در باره آسیاى میانه پیش از قرن دوازدهم میلادى(قرن ششم هجرى):
در این فصل، از وضع زندگى مردم ما وراء النهر و شیوه‏ى حکومت و نظام طبقاتى آنان به تفصیل سخن مى‏رود، از اخبار مربوط به جریان فتوحات اعراب گفت‏وگو مى‏شود و روش حکومت تازیان و حکمرانان آنان بر منطقه‏هاى گشوده تحلیل مى‏گردد و از پیدایش نهضت‏ها و قیام‏ها سخن به میان مى‏آید.

البته این، رئوس مطالب است که یاد کرده‏ام و گر نه در مطاوى هر یک از این فصول، مباحث دقیق و باریکى مطرح مى‏شود که ویژگى کار پرارزش بارتولد را مسجل مى‏سازد، همچون رواج سکه و آثار اجتماعى مترتب بر آن و یا چگونگى تدابیر یعقوب لیث در حصول حکومتى مستقر و مصادره‏ى اموال توان‏گران و نرمش برادر او عمرو و اظهار تمکین نسبت به خلیفه و دست‏درازى به ما وراء النهر و قلمرو سامانیان که موجب نابودى وى گردید و توضیح مقدمات حکومت سامانى و مناسبات سیاسى سامانیان و ترکان و… محتواى جلد دوم که سه فصل دیگر از فصول پنج‏گانه مى‏باشد، بعد از فهرست محتویات، به قرار ذیل مى‏باشد:
فصل سوم: قراختائیان و خوارزم‏شاهیان‏
پس از ذکر مقدمات مبسوط در باب این حکومت‏ها، فصل سوم، با این نتیجه‏گیرى به پایان مى‏رسد: «بدین طریق سازمان سیاسى شرقى اسلامى که به دست عباسیان ایجاد شده و در زمان طاهریان و سامانیان تکامل یافته بود، اکنون دچار پاشیدگى و فساد کامل گشته بوده، اهمیت دستگاه ادارى بالکل سلب گردیده بود… محمد به هیچ‏یک از عناصر دستگاه دولت و هیچ طبقه‏اى از اهالى نمى‏توانست تکیه کند نتیجه‏ى مبارزه‏ى میان چنین دولتى با نیروهاى تازه‏نفس صحرانشینان که در آن زمان به‏وسیله‏ى یکى از داهى‏ترین سازمان‏دهندگان همه‏ى قرون و اعصار متحد شده بودند، معلوم و قابل درک است.
فصل چهارم: چنگیز خان و مغولان‏
جریان پیدایش امپراطورى صحرانشینى چنگیزخان و ویژگى‏هاى ساختمان آن، مورد بحث این فصل است و در همین بخش، نشان داده مى‏شود که سطح فرهنگ و تمدن مغولان چنگیز خان مسلما از قبایل همانندش هم فروتر بوده است… و نمایندگان فرهنگ و تمدن در دربار چنگیز خان… بازرگانان مسلمانان بوده‏اند… و بالاخره استعداد عظیم چنگیز خان در سازمان امور، جالب منتهاى توجه است.
فصل پنجم: ترکستان در زیر سلطه‏ى مغولان‏
این فصل، نخستین بار است که از روى دست‏نوشته‏ى بارتولد که در بایگانى فرهنگستان علوم شوروى محفوظ بوده است، منتشر مى‏شود. این فصل، در دست‏نوشته مزبور، عنوان ندارد و با کلمات«اوکتاى قاآن، در زمان حیات پدر…» آغاز مى‏گردد.

سخن با گزینش اوکتاى از طرف پدر و دلایل برترى او بر برادران دیگر، جوچى و تولوى خان، شروع مى‏شود و از حوادثى که در طول این حکومت بر ترکستان رفته است و عصیان‏هایى که روى داده است، یاد مى‏گردد. کتاب، با یک ذیل، با عنوان«تواریخ وقایع» که سال‏شمارى دقیق است از حادثه‏ها و اتفاقات بزرگ و دو ضمیمه، شامل رئوس مطالب رساله پایان تحصیل تحت عنوان«ترکستان در زمان هجوم مغولان» و سخن‏رانى پیش از دفاع از رساله‏ى پایان تحصیل و یک فهرست کامل به پایان مى‏رسد. نکته اساسى و آخرین، آن است که کتاب، با نثرى به غایت فصیح و روان و منسجم به فارسى ترجمه شده است.

نقد و بررسى و معرفى آثار تاریخى – جغرافیایى و نیز توصیف بلاد که در مقدمه مفصلى توسط مؤلف بیان گردیده، نشان‏دهنده مهارت و تسلط مؤلف بر کم و کیف منابع و مآخذ است. آنچه که بر اهمیت و وزانت علمى کتاب افزوده، ابتکار و خلاقیت بارتولد است در نحوه تدوین کتاب و ابداعاتى که در این زمینه ارائه داده است؛ از آن جمله ابتکار وى در تبیین مآخذ و روش کار که شاید در آن زمان تازگى داشته است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

واسیلی‌ ولادیمیروویچ بارتولد

مترجم

کریم کشاورز

حجم (مگ)

17.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

تعداد صفحات

779

دیدگاهی دارید؟