0

 

ترک اعتیاد موفق

توضیحات

ترک اعتیاد موفق: راهنمای پزشکان

مقدمه کتابترک اعتیاد موفق، راهنمای پزشکان نویسنده دکتر محمدرضا سرگلزایی چاپ چهارم

برای من جای خوشنودی است که این کتاب در مدت سه سال به چهارمین چاپ و می رسد. گرچه انتخاب این کتاب به عنوان کتاب برتر سال توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و جشنواره فردوسی از یک سو و اعطای امتیاز بازآموزی به اهتمام دفتر آموزش مداوم دانشگاه : علوم پزشکی مشهد از سوی دیگر در اقبال این اثر نقش داشته است اما من محسن نظر و استقبال | دوستان و همکاران را مهمترین علت این توفیق می دانم و خود را مدیون خوانندگان گرامی می دانم تا کتاب را از نظر کیفی بازنگری و ارتقاء بخشم، به همین علت فصلی تحت عنوان انتخاب مدل درمان به این چاپ اضافه شده است. علاوه بر این تلاش می کنم تا چاپ پنجم کتاب با تغییرات اساسی و ارائه اطلاعات جدید همراه باشد. در چند سالی که از اولین چاپ

ترک اعتیاد موفق» می گذرد کشور ما خوشبختانه پیشرفتهای خوبی در زمینه درمان اعتیاد داشته است.

در زمانی که چاپ اول کتاب نوشته می شود «نالترکسون» – به عنوان یک داروی مؤثر پیشگیری از عود – داروی در دسترسی نبود در حالی که در حال حاضر این دارو به راحتی قابل تجویز است. «متادون» که پرسابقه ترین آگونیست اوپیوئیدی در درمان اعتیاد در سطح بین المللی است برای سم زدایی در دسترس قرار گرفته است و از آن مهمتر این که برنامه «در مان نگهدارنده با متادون» که استراتژی اصلی کنترل اعتیاد به مواد افیونی در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله اتحادیه اروپاست، در یک ساله اخیر در کشورمان شروع شده و نتایج موفقی داشته است. در زمینه درمانهای غیر دارویی نیز شاهد پیشرفت خوبی بوده ایم. گسترش کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد امکان این را فراهم کرده است که درمانهای تیمی و بخصوص خدمات روانشناختی در دسترس بیماران قرار گیرد.

انجمن معتادان گمنام» که از معروفترین «گروههای خودیاری ۱۲ گام» می باشد در این

ترک اعتیاد موفق سالها گسترش قابل توجهی یافته است و در اغلب شهرهای بزرگ و بسیاری از شهرهای کوچک جلسات خود را دایر نموده است. آموزش درمان اعتیاد در دانشکده های پزشکی جدی تر گرفته شده است و بویژه برنامه های آموزش مداوم و کارگاههای ترک اعتیاد گسترش قابل توجهی یافته اند.

در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیتهای قابل توجهی از سازمانهای دولتی و غیردولتی می بینیم و طرحهای پیشگیری از اعتیاد «جامعه محور» که پیشگیری از اعتیاد را از یک فرآیند دولتی به یک فرآیند ملی تبدیل می کنند در حال گسترش می باشند.

بنابراین بر خلاف سالهای گذشته در حال حاضر کلیه ابزارها و سبکهای درمانی در کشورمان در دسترس می باشند و تکلیفی که امروز بر دوش ماست ارتقاء کیفی این خدمات است و این امر بر خلاف راه اندازی خدمات، یک امر مستمر است. خود فرآیند پایش و ارزیابی برنامه های درمانی یک گستره وسیع علمی است و یکی از تفاوتهای کشورهای توسعه یافته با کشورهای جهان سوم همین فرآیند پایش و ارزیابی مستمر می باشد فرآیندی که کارها را از رکود و پسرفت حفظ می کند. و یکی از تفاوتهای عمده «ارزیابی و پایش» با

بازرسی» این است که پایش توسط خود سیستم و از درون صورت می گیرد در حالی که بازرسی از بیرون سیستم انجام می پذیرد، بازرسی پس از این که کاری به اشکال برخورد می تواند آن را گزارش نماید در حالی که پایش در حین انجام کار باعث اصلاح و بهبود کار می شود.

امیدوارم این فرآیند پایش و ارتقاء را در کلیه فعالیتهای کنترل اعتیاد و از جمله در همین

کتاب به عمل در آوریم.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

محمدرضا سرگلزایی

حجم (مگ)

24.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌83-36233
سرشناسه سرگلزایی‌، محمدرضا، –
عنوان و نام پدیدآور ترک اعتیاد موفق‌: راهنمای پزشکان‌/ تالیف محمدرضا سرگلزایی‌
وضعیت ویراست [ویراست 2]
مشخصات نشر مشهد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد، 1383.
مشخصات ظاهری 163 ص‌.مصور، جدول‌
فروست (انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ شماره 43)
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت ص‌. ع‌. به‌انگلیسی‌:Mohammad Reza Sargolzaei. Succesful management of substance – dependence.
یادداشت چاپ چهارم‌
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. [161] – 163
موضوع اعتیاد — درمان — آموزش برنامه‌ای‌
شناسه افزوده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد
رده بندی کنگره RC566/س‌4ت‌4 1383
رده بندی دیویی 616/8632

تعداد صفحات

160

دیدگاهی دارید؟