0

 

تنها بر فراز

توضیحات

تنها بر فراز: درس‌نامه‌ی پژوهشی مهدویت

دنیای امروز بعد از خسته شدن و شکست تمدن غرب و مدرنیسم به دنبال راهی قابل اطمینان برای نجات است که به جدیت می توان گفت گفتمان مهدویت مکتب شیعه کارآمدترین روش ها جهت برآوردن نیازهای فطری انسان معاصر است که همگان باید این معارف را فرا بگیرند و در مرحله بعد به دیگران انتقال دهند
کتاب تنها بر فراز نوشته حجت الاسلام دکتر یحیی صالح نیا اثری جامع در موضوع مهدویت است که در قالب درسنامه پژوهشی در چهارده درس به تفصیل به این موضوع پرداخته و با تکیه بر قرآن، روایات شیعه و سنی مخاطب را با ابعاد مختلف مهدویت آشنا می سازد.
این کتاب که سبک آموزشی دارد در ابتدای درس به صورت بسیار خلاصه و چند جمله ای کلیات مبحث را بیان و همچنین نگارنده در پایان هر درس علاوه بر معرفی منابع معتبر تحقیق، سؤالاتی را جهت پژوهش بیشتر خواننده آورده است.
نویسنده در درسنامه ی اول با عنوان مبانی اعتقاد به مهدویت به موضوعاتی مانند ضرورت آموزش و پژوهش در حیطه ی مباحث مهدویت و ابعاد این بحث پرداخته و در یک جمع بندی در پایان می نویسد:« هر یک از ابعاد مهدویت در علوم مختلف مورد بحث قرار می گیرد. بعد اعتقادی در علم کلام، بعد سیاسی آن در علومی مانند فلسفه سیاست و جامعه شناسی و بعد تارخی آن در مسایل تاریخ اسلام به بحث گذاشته می شود.»
وقایع قبل از ولادت، غیبت امام و چرایی آن و نیابت امام در زمان غیبت از مباحث درسنامه ی دوم کتاب با عنوان دوران غیبت است و همچنین مخاطب در درسنامه ی سوم با عنوان آثار و برکات امام مهدی(عج) با مباحثی مانند آثار تکوینی و تشریعی امام عصر(عج)، ۲۴ نمونه از جلوه های محبت و عنایت امام به جامعه انسانی و افراد و اشخاص مختلف آشنا می شود.
تعریف انتظار، انتظار صحیح، ویژگی ها و آثار و آسیب های انتظار، راهبردهای عملی شدن انتظار صحیح، جایگاه و ارزش انتظار و لوازم انتظار از مباحث درسنامه ی چهارم و شباهت ها و تفاوت های سیره مهدوی با سیره ی پیامبران و امامان و جزییات سیره مهدوی در باب عبادی، اخلاقی، علمی، فرهنگی، فردی، خانوادگی، اقتصادی، قضایی و حکومتی از مباحث درسنامه ی پنجم است.
در موضوع سیره فردی و خانوادگی می خوانیم:« … به احتمال قریب به یقین او در زمان ظهور خویش ازدواج خواهد کرد و صاحب فرزندانی نیز خواهد شد و اهل و عیالش را در مسجد سهله جای خواهد داد؛ برای ساختن خانه برای خویش خشتی روی خشت نخواهد گذاشت و ثروت اندوزی نخواهد کرد. او زندگی ساده، بی آلایش و زاهدانه ای پیش خواهد گرفت و در عین این که مردم و هر که را بخواهد صاحب رفاه خواهد کرد، زخارف دنیوی را در زندگی خویش راه نخواهد داد.»
نویسنده در درسنامه ی ششم با عنوان یاوران مهدوی به موضوع صفات یاران حضرت و شرح وظایف آنان می پردازد و یاران امام را به هفت گروه تقسیم می کند و وظایف هر یک از گروه را توضیح می دهد که شاید این دسته بندی برای خیلی از خواننده های کتاب تازگی داشته باشد.
یکی از پرسش ها مباحث نشانه و علایم ظهور امام زمان(عج) است که در درسنامه ی هفتم نویسنده به این موضوع پرداخته و با بیان انواع نشانه های ظهور تفاوت علایم با شرایط ظهور را نیز تبیین کرده است.
زمینه سازی برای ظهور، راه های زمینه سازی ظهور و عوامل تعجیل یا تاخیر در ظهور از موضوعات مطرح در درسنامه ی هشتم و ضرورت آسیب شناسی فرهنگ انتظار، مهم ترین آسیب های فرهنگ انتظار و راه های مقابله آن، نقش فرقه های اغراقی در تخریب فرهنگ مهدوی و غرب و مهدویت از مباحث مطرح درسنامه ی نهم است.
نویسنده در این درسنامه ی به موضوع بهائیت نیز پرداخته و ابعاد مختلف این جریان را تشریح و از ارتباط این فرقه با انگلیس، آمریکا و غرب پرده برداشته و همچنین انجمن حجتیه را نیز مورد بررسی قرار داده و به آخرالزمان دنیای غرب نیز اشاره داشته است.
توقیعات امام عنوان درسنامه ی دهم است که جایگاه توقیعات در هدایت جامعه، مطالب مطرح شده در توقیعات، چگونگی ارسال و خط این توقیعات و رابطه اعجاز با توقیعات مورد بررسی قرار گرفته و در پایان نیز نگارنده چهل مطلب را از سخنان حضرت حجت(عج) گلچین و ذکر کرده است.
مؤلف در درسنامه ی یازدهم با عنوان حکومت مهدوی به تفاوت حکومت مهدوی با دیگر حکومت ها، عدالت در عصر ظهور، علم در عصر ظهور و هدف نهایی تربیت در عصر ظهور پرداخته که خواننده کتاب پاسخ برخی از سؤالات در ذهن خود را دریافت می کند.
نویسنده در درسنامه ی دوازدهم به نقش زنان در دوران غیبت و حکومت مهدوی می پردازد و برخی از بانوان ویژه جهان اسلام را معرفی می کند و همچنین در درسنامه ی سیزدهم نویسنده به موضوع جنجالی و سؤال برانگیز امکان و عدم امکان تشرف به محضر امام زمان(عج) پرداخته و آسیب های دامن زدن به تشرفات را نیز بیان کرده است.
طول عمر امام، مکان و مسکن حضرت، مهدویت و اهل تسنن، بررسی داستان جزیره ی خضرا، علم امام به زمان ظهور و بررسی کشتارها در زمان ظهور از مباحث آخرین درسنامه ی این کتاب است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

یحیی صالح‌نیا

حجم (مگ)

17.3

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 1979325
سرشناسه صالح‌نیا، یحیی،
عنوان و نام پدیدآور تنها بر فراز/ تالیف یحیی صالح‌نیا.
مشخصات نشر قم: بقیه‌العتره، 1388.
مشخصات ظاهری 288 ص.
وضعیت فهرست نویسی فیپا
یادداشت کتابنامه.
موضوع محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق. – — غیبت
موضوع مهدویت
موضوع مهدویت– انتظار
رده بندی کنگره BP224/4/ص2ت9 1388
رده بندی دیویی 297/462

تعداد صفحات

259

دیدگاهی دارید؟