0

 

جستارهایی در ادبیات تعلیمی ایران

توضیحات

منظور از«ادبیات تعلیمی»، ادبیاتی است که نیکبختی انسان را در بهبود منش اخلاقی او می داند و تلاش خود را متوجه پرورش قوای روحی و تعلیم اخلاقی انسان می کند.« ادبیات تعلیمی»، بخش بزرگی از ادبیات فارسی است که پند و اندرز، آموزه های زهد آمیز و اخلاقیات، گونه های رنگارنگ آن است.

حتی درون مایه های تغزلی و حماسی نیز در ادبیات فارسی، به نوعی با آموزش های اخلاقی پیوند خورده است.

در کتاب حاضر، انواع«ادبیات تعلیمی» از قرن چهارم هجری به بعد، همراه با منابع، پیشینه ها و ویژگی های آن در هر دوره، بررسی شده است.

برای این منظور، سه منبع اصلی و تاثیرگذار در ادبیات تعلیمی فارسی، یعنی اخلاقیات ایران باستان، اخلاقیات اسلامی و اخلاقیات فلسفی، مورد توجه قرار گرفته است.

عناوین مباحث اصلی کتاب عبارت اند از:«معرفی اندرزنامه های معروف»،«ابن مقفع و میراث اخلاقی ایران باستان»،«مثنوی آفرین نامه»،«اندرزهای انوشیروان و بزرگمهر در شاهنامه»،«افکار تعلیمی درگرشاسب نامه»،«افکار تعلیمی در مثنوی روشنایی نامه»،«آداب الصوفیه»،«کیمیای سعادت»،«حدیقه سنایی»،«مخزن الاسرار نظامی»،«سیر العباد سنایی و کمدی الهی دانته» و«اخلاق قلندر و مسئله زبان».

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مریم مشرف

حجم (مگ)

13.7

نوع فایل

اسکن شده

تعداد صفحات

364

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 1910720
سرشناسه مشرف‌، مریم‌،
عنوان و نام پدیدآور جستارهایی در ادبیات تعلیمی ایران/ مریم مشرف.
مشخصات نشر تهران: سخن: دانشگاه شهید بهشتی، مرکز چاپ و انتشارات، 1389.
مشخصات ظاهری 360ص.: جدول.
وضعیت فهرست نویسی فاپا (برونسپاری)
یادداشت کتابنامه: ص. [349] – 355؛ همچنین به صورت زیرنویس.
یادداشت نمایه.
موضوع ادبیات آموزنده فارسی
شناسه افزوده دانشگاه شهید بهشتی. مرکز چاپ و انتشارات
رده بندی کنگره PIR4009 /الف4م5 1389
رده بندی دیویی 8فا0/8353

دیدگاهی دارید؟