0

 

خاطرات ارتشبد حسن طوفانیان

توضیحات

خاطرات ارتشبد حسن طوفانیان – خاطرات ضبط شده توسط دانشگاه هاروارد

تیمسار ارتشبد حسن طوفانیان، در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در تهران متولد شد.
فرزند میرزا مهدی‏خان خیاط، در ۱۲۹۱ خورشیدی در تهران متولد شد. پس از انجام تحصیلات مقدماتی و متوسطه، در مهرماه ۱۳۱۳ وارد دانشکده افسری شد و دوره‏ دو ساله آن را در مهرماه ۱۳۱۵ طی نمود و به درجه‏ نایب‏ دومی نائل آمد.

وی ضمن تحصیل در دانشکده‏ افسری، مدرسه‏ نظامی دیده ‏بانی را نیز طی کرده و دانشنامه گرفت و خلبان نظامی شد.
طوفانیان در مهرماه ۱۳۱۷ به درجه‏ ستوان یکمی و در ۱۳۲۱ به درجه‏ سروانی و در ۱۳۲۵ به درجه سرگردی و در ۱۳۲۸ به درجه‏ سرهنگ دومی و سرانجام در۱۳۳۰ به درجه‏ سرهنگی نائل آمد و در همین مدت به دریافت نشان‏های درجه سوم و درجه دوم سپه و درجه سوم دانش نظام مفتخر شد.

وی از سال ۱۳۳۰ برای طی دوره‏ فرماندهی و ستاد به آمریکا اعزام شد و دوره‏ افسری رزمی را طی نمود و پس از بازگشت از آمریکا، به فرماندهی آموزشگاه خلبانی منصوب گردید و ضمنا به استادی دانشگاه جنگ برگزیده شد و اصول تاکتیک واحد هوائی را تدریس می‏نمود. در فوریه ۱۹۵۵ عراق و ترکیه در بغداد پیمانی امنیتی و دفاعی امضا کردند.

چند ماه بعد ایران، پاکستان و بریتانیا هم بدان پیوستند. در این پیمان مقرر شد کمیته ‏های مختلفی تشکیل شود از جمله کمیته نظامی بود. نمایندگان نظامی ایران در کمیته‏ نظامی بغداد عبارت بودند از: سرلشکر عبدالحسین حجازی، سرلشکر علی‏اشرف مظهری، سرهنگ منصور افخمی، سرهنگ نصرت‏الله اربابی، سرهنگ علی زند، سرهنگ حسن طوفانیان و سرهنگ فریدون جم.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ضیاء صدقی

حجم (مگ)

11.5

نوع فایل

اسکن شده

تعداد صفحات

597

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟