0

 

خسرو و شیرین (صوتی)

توضیحات

بهروز ثروتیان، نظامی‌پژوه و محقق ادبیات فارسی، در کتاب صوتی خسرو و شیرین این منظومه‌ی درخشان ادبیات پارسی را به بیان و زبانی ساده‌تر از کلام حکیم نظامی گنجوی بازنویسی کرده است. آثار نظامی گنجوی، شاعر و ادیب صاحب‌سبک قرن ششم هجری، تا به حدی استوار و تأثیرگذار بوده است که با گذشت صدها سال، هنوز توجه پژوهشگران و علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند.

حکیم نظامی گنجوی (Nizami Ganjavi) در منظومه‌ی خسرو و شیرین (Khosrow and Shirin) داستانی پرپیچ‌وخم از سرنوشت عشق دو مرد به‌نام‌های خسرو و فرهاد را به دختری ارمنی به‌نام شیرین روایت کرده است. این اثر به لحاظ ساختار درام پیچش‌های بیشتری نسبت به دیگر منظومه‌ی نظامی نامدار نظامی یعنی لیلی و مجنون دارد. دکتر بهروز ثروتیان در کتاب خسرو و شیرین به اجمال و اختصار این اثر جاودانه‌ی ادبیات پارسی را با زبانی دل‌نشین و تا حدودی روان‌تر از بیان‌مندی نظامی، بازنویسی کرده است. در ادامه خلاصه‌ای از این داستان مشهور را می‌خوانید:

خسروپرویز پادشاه ساسانی با شنیدن وصف زیبایی شیرین، ندیده دلباخته‌ی او می‌شود. شیرین از طریق شاپور که جزو درباریان کاخ خسروپرویز است، از این دلباختگی باخبر می‌شود و با دیدن تصویر نقاشی‌شده‌ی خسروپرویز، او نیز به پادشاه عاشق‌پیشه دل می‌بازد. شاپور قرار دیداری میان این دو ترتیب می‌دهد. شیرین در میانه‌ی راه کاخ خسرو قصد می‌کند لَختی در چشمه‌ای آبتنی کند و غبار خستگی از تن بزداید. در همان حال خسرو طی ماجرایی از آن حوالی رد می‌شده که شیرین را می‌بیند. او بی‌آنکه بداند این زن زیبارو شیرین است، در دم شیفته و مفتون او می‌شود. اما آن‌ها در کنار این چشمه کامیاب نمی‌شوند. با پیچ‌وخم‌هایی که با حضور بهرام چوبین، مریم -همسر سابق خسرو- و مهین‌بانو -عمه‌ی شیرین- در خط داستانی پیش می‌آید، خسرو و شیرین به وصال یکدیگر نمی‌رسند تا این که با ورود فرهاد به ماجرا، داستان شمایلی جدید به خود می‌گیرد.

خسرو که فرهاد را مانعی بر سر راه عشق و وصال خود با شیرین می‌بیند، با به کار گرفتن نیرنگی سبب می‌شود فرهاد جان خود را از دست بدهد. پس از فراز و نشیب‌های بسیار، سرانجام خسرو و شیرین با یکدیگر پیمان زناشویی می‌بندند و از یکدیگر کامیاب می‌شوند. اما این پایان ماجرا نیست و باز هم مشکلات متعددی بر سر راه این دو تا عاشق رخ می‌دهد…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

نظامی گنجوی، بهروز ثروتیان

گوینده

حسن همایی

حجم (مگ)

350

مدت زمان (دقیقه)

380

دیدگاهی دارید؟