0

 

خلاصه خودت باش دختر (صوتی)

توضیحات

کتاب خودت باش دختر (Girl wash your face) یکی از پرفروش‌ترین آثار غیرداستانی جهان در سالیان اخیر است. نویسنده‌ی جوان این اثر، زنی است که در برهه‌ای خاص از زندگی خود، یک بار برای همیشه تصمیمی اساسی گرفت، مبنی بر اینکه خود حقیقی خویش را بپذیرد و مصممانه به تمام عرف‌ها و کلیشه‌های نادرستی که جامعه به او تحمیل می‌کند، پشت پا بزند. این زن ریچل هالیس نام دارد. او در کتاب خودت باش دختر با صداقتی ناب و زیبا، از پس پرداختن به دغدغه‌های کوچک و بزرگ خویش، توصیه‌هایی فوق‌العاده سودمند را برای ساختن زندگی‌ای هر چه بهتر استخراج کرده و با مخاطبین خود در میان گذاشته است.

نکته‌ی مهم در این میان این است که نخستین مخاطب توصیه‌های مطرح‌شده در کتاب خودت باش دختر، خود نویسنده‌ است. این امر نشان می‌دهد که هالیس به هیچ عنوان با نگاهی از بالا به پایین به امر و نهیِ مخاطبین خود که اغلب هم‌جنسان او هستند، نپرداخته. بلکه همچون خواهری به دردِ دل گفتن با ایشان پرداخته، و از پس این درد دل‌ها نظرات خویش را نیز در باب مسائل گوناگون مطرح کرده است.

هالیس آموزه‌های موجود در اثر حاضر را در قالب «دروغ»هایی تقسیم‌بندی و ارائه کرده که به زعم او، غالباً از جانب محیط زندگی و گاهی نیز به وسیله‌ی خود افراد، به عنوان حقایقی بدیهی تلقی می‌شوند. برخی از این دروغ‌ها به ظاهرِ ما مربوطند: تو لاغر هستی! تو زشتی! تو نیاز به عمل جراحی داری!

برخی دیگر از این دروغ‌ها هم مربوط به شخصیت و باطن ما می‌شوند: تو بی‌اعتماد به نفسی! تو دست‌وپاچلفتی هستی! تو دیوانه‌ای! گروهی دیگر از دروغ‌ها هم هستند که به کل متفاوتند. زیرا ما خودمان آنها را درباره خود می‌بافیم و می‌گوییم و در نهایت هم باور می‌کنیم. دروغ‌هایی مثل «من توی رابطه، بد هستم»، «من مادر خوبی نیستم»، «ظاهرم من رو تعریف می‌کنه» و غیره. آنچه از کتاب خودت باش دختر خواهید آموخت در واقع چیزی جز نحوه‌ی مقابله با اثرات مخرب این دروغ‌ها نیست.

در پایان ذکر نکته‌ای را لازم می‌دانیم: اثر حاضر نسخه‌ی خلاصه‌شده‌ی کتاب خودت باش دختر است. با این حال می‌توانید اطمینان داشته باشید که با گوش سپردن به آن از مهم‌ترین مطالب بیان‌شده در اصل کتاب اطلاع خواهید یافت.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ریچل هالیس
مترجم: یاسمن بحرینی

گوینده

نسترن حسنی

حجم (مگ)

20

مدت زمان (دقیقه)

30

دیدگاهی دارید؟