0

 

در تاریکی هزاره ها

توضیحات

این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است: همبودی دودمانی نخستین شکل سازمانی جامعه بدوی اشکال تجزیه و انحلال ساختار بدوی روند قشربندی و پیدایش طبقات در جامعه بدوی ایران و پیدایش دولت ایلام.

کتاب «در تاریکی هزاره‌ها» آخرین تألیف اسکندی است که گره ده سال تحقیقات تاریخی و جامعه شناسی او درباره روند فروپاشی جامعه بدوی و تشکیل نخستین دولت در سرزمین ایران است. اسکندری که در سال ۱۳۶۴ در گذشته است دانش آموخته اقتصاد در فرانسه بود و علاوه بر مقالات، تحلیل‌ها و گزارشات متعدد علمی و تحقیقاتی در مورد اوضاع ایران کتاب «سرمایه» کارل مارکس را ترجمه کره است. در پیشگفتار این کتاب آمده است:

اسناد و مدارک کتبی و نیز شواهد باستان‌شناسی بسیاری نشان می‌دهد که لااقل از نیمه او هزاره سوم تا نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد (یعنی تا زمان تشکیل دولت سر تا سری هخامنشی) چندین شهر دولت، دولت‌های منطقه‌ای و سپس یک دولت سرتاسری در بخش غربی سرزمین ایران پدید آمده‌اند که عمده‌ترین آن‌ها به ترتیب تاریخ تشکیل عبارتند از:

دولت ایلام، دولت ماد، دولت هخامنشی. به طوری که از مدارک مختلف برمی‌آید طی همین دوهزار سال حکومت‌های محلی چندی از قبیل گوتی، لولوبی، کاشی، حکومت‌های ماننایی، سکایی، مادی و پارسی نیز در مناطق غربی ایران در حال تکوین یا تشکیل بوده‌اند.

بدیهی است که این دولت‌ها از آسمان نازل نشده و یا به خودی خود از سرزمین سبز نشده‌اند. دولت مانند هر پدیده اجتماعی دیگر یک مقوله تاریخی است؛ یعنی حادث است و بنابراین پیدایش آن لزوما زمانی را مفروض می‌دارد که دولت وجود نداشته است یعنی پیش از تشکیل آن حاکمیت و اداره امور جامعه بر مبانی دیگری استوار بوده است.

از سوی دیگر چون دولت به مثابه یک پدیده اجتماعی از دورن جامعه نشأت می‌گیرد. ناگزیر تکوین و پیدایش و سازمان یابی آن در مرحله اول معلول روند تحولی و شرایط تاریخی جامعه‌ای است که از درون آن برمی خیزد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ایرج اسکندری

مترجم

به کوشش : علی دهباشی

حجم (مگ)

15.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌77-2337
سرشناسه اسکندری‌، ایرج‌، –
عنوان و نام پدیدآور در تاریکی هزاره‌ها/ ایرج اسکندری‌؛ به‌کوشش علی دهباشی‌
مشخصات نشر تهران‌: نشر قطره‌، 1377.
مشخصات ظاهری 556 ص.
فروست سلسله انتشارات نشر قطره‌؛ 77. 225تاریخ و جغرافیا2.
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. 556 – 549؛ همچنین به‌صورت زیرنویس‌
موضوع عیلام — تاریخ.
موضوع ایران — اوضاع اجتماعی — پیش از اسلام‌
شناسه افزوده دهباشی‌، علی‌، گردآورنده‌، – ، مصحح
رده بندی کنگره DSR184/الف5د4 1377
رده بندی دیویی 955/0122

تعداد صفحات

415

دیدگاهی دارید؟