26

 

در جستجوی آینه (صوتی)

توضیحات

در جستجوی آینه (مقالات شمس تبریزی)

کتاب صوتی در جست و جوی آینه؛ گزیده مقالات شمس تبریزی اثر شمس تبریزی است.

مجموعه ی گنج حکمت، گزیده ای است از آثار منثور پارسی که اگرچه ناشناخته نیستند، بی تردید به اندازه ای که باید و شاید خوانده نشده اند. از این رو، بنای فراهم آورندگان این مجموعه بر آن بوده است که از هر جهت متنی گیرا و تاثیرگذار به دست دهند تا لااقل این اندازه از میراث گرانبهای ادب پارسی خوانده و فهمیده شود.

انتخاب ها کار استادانی است که غالبا آن آثار را تصحیح کرده و با احاطه و اشرافی که به محتوای اثر داشته اند ضمن انتخاب بهترین فرازها کوشیده اند تا با حرکتگذاری روی کلمات و علامتگذاری صحیح و آوردن معانی واژه ها و عبارات خواننده را کمابیش در خواندن متون قدیم یاری دهند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: گفت هرون الرّشید که: «این لیلی را بیاورید تا من ببینمش که مجنون چنین شوری از عشق او در جهان انداخت، و از مشرق تا مغرب قصّه‌‌ی عشق او را عاشقان آینه‌ی خود ساخته‌اند». خرج بسیار کردند و حیله بسیار، و لیلی را بیاوردند. به خلوت درآمد خلیفه شبانگاه، شمع‌ها برافروخته، درو نظر می‌کرد ساعتی، و ساعتی سر پیش می‌انداخت. با خود گفت که: «در سخنش در آرم، باشد به واسطه‌ی سخن در روی او آن چیز ظاهرتر شود». رو به لیلی کرد و گفت: «لیلی تویی؟» گفت: «بلی، لیلی منم؛ امّا مجنون تو نیستی! آن چشم که در سَرِ مجنون است در سَرِ تو نیست.»

توضیحات تکمیلی

نویسنده

شمس تبریزی

گوینده

هوشنگ آزادی‌ور

حجم (مگ)

60

مدت زمان (دقیقه)

65

دیدگاهی دارید؟