0

 

دو روی سکه

توضیحات

دو روی سکه: سکه‌های ماشینی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۸۶ – ۱۳۵۸

مقدمه

دوستی میگفت:

هیچ سکه ای را خرج نکن مگر دو روی سکه را دیده باشی.

علاقه شخصی به جمع آوری سکههای ماشینی مرا بر آن داشت تا در جهت تکمیل مجموعه خود، به دنبال اطلاعات مکتوب خصوصا در زمینه سکه های ارور باشم اطلاعات و نوشته های موجود در مورد سکه های چکشی و یا غیر ماشینی بسیار زیاد است ولیکن اولین کتاب چاپ شده در زمینه سکههای ماشینی ،ایران توسط استاد ارجمند سید جمال الدین ترابی طباطبائی است که اطلاعات بسیار مفید و قابل توجه ای را شامل می گردد.

ناکافی بودن اطلاعات در زمینه سکه های ماشینی با بیش از یکصد سال ،تاریخ مرا بر آن داشت تا دست به کار تهیه مجموعه حاضر شوم که علاوه بر درج سکههای ضرب شده در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۸) اطلاعاتی در خصوص سکه های ارور و علل بوجود آمدن آنها نیز آورده شده است.

برای سهولت در دسترسی و رجوع نیز نسبت به ارائه روشی جهت کد گذاری سکه اقدام گردیده که بر پایه دوره سال ضرب جنس سکه و مبلغ اسمی آن ،میباشد که ضمن تلاش برای خالی بودن از اشتباهات و کمبودها مطمئنا با حمایت و رفع نقصان توسط مجموعه داران میتواند روشی سهل و انحصاری باشد که قابل تعمیم به کلیه مجموعه ها حتی جهت کشورهای دیگر نیز ، مورد استفاده قرار گیرد. امید است که با عنایت کلیه مجموعه داران بتوان نسبت به تکمیل مجموعه حاضر و همچنین تهیه کاتالوگهای مشابه جهت سکههای ماشینی دوران پهلوی اول و دوم و دوره قاجار، اقدام نمود.

در پایان لازم است از تشویقها و راهنمائیهای بیدریغ جناب آقای مهندس ،والی مدیریت محترم ضرابخانه بانک مرکزی و همچنین کلیه مجموعه داران خصوصا آقایان ادیک آوانسیان فرید، حسین زعفرانی، اکبر علیزاده و بسیاری از دوستان دیگر که در این مهم بنده را یاری و راهنمائی نموده اند، نهایت سپاسگزاری را داشته باشم.

عبدالعزیز حق صفت

زمستان ۱۳۸۶

توضیحات تکمیلی

نویسنده

عبدالعزیز حق‌صفت

حجم (مگ)

47

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 1187464
سرشناسه حق‌صفت، عبدالعزیز،
عنوان و نام پدیدآور دو روی سکه : سکه‌های ماشینی جمهوری اسلامی ایران/عبدالعزیز حق‌صفت.
مشخصات نشر تهران: سی‌بال هنر، 1386.
مشخصات ظاهری 207 ص.:مصور، جدول.
وضعیت فهرست نویسی فیپا
یادداشت ص. ع. به انگلیسی: .Both sides of a coin
عنوان دیگر سکه‌های ماشینی جمهوری اسلامی ایران.
موضوع سکه‌های ایرانی.
موضوع سکه‌شناسی — ایران.
موضوع سکه‌های ایرانی — مصور.
رده بندی کنگره CJ3767/ح7د9 1386
رده بندی دیویی 737/4955

تعداد صفحات

209

دیدگاهی دارید؟