0

 

راز رویین تنی اسفندیار

توضیحات

“راز رویین تنی اسفندیار” پژوهشی است از “سجاد آیدنلو” که تالیفات متعددی در عرصه‌ی شاهنامه پژوهی دارد و این بار “راز رویین تنی اسفندیار” را از نظر چگونگی و چرایی مورد مطالعه قرار داده است. “سجاد اینانلو” با تکیه بر پانزده روایت و ارجاع کهن از قرن پنجم تا دوران قاجار و نیز فرضیه‌ها و نظرات چند تن از سرشناس‌تری صاحب‌نظران معاصر، در مورد “راز رویین تنی اسفندیار” تحقیق کرده و در نهایت نتیجه‌گیری مدنظر خود را در چارچوب آنچه فردوسی حکیم در شاهنامه‌اش تعریف کرده، پیشنهاد نموده است.
اسفندیار به عنوان یک قهرمان سطح اول و یکی از شخصیت‌های کلیدی شاهنامه شناخته می‎شود. اسفندیار بزرگترین قهرمان شاهنامه بعد از رستم معرفی می‌شود و شخصیت او در شاهنامه از جنبه‌های مختلف قابل توجه است. برای شروع، او پسر گشتاسب، شاه کیانی است و از سوی دیگر اسفندیار پهلوانی است که جز رستم، هیچکس حریف او نمی‌شود و حتی رستم در جنگ با او تا مرز شکست و از پا در آمدن پیش می‎رود. به راستی که اگر سیمرغ، راهنمای رستم نبود، وی را نیز یارای ایستادگی در برابر اسفندیار نبود. از سوی دیگر، اسفندیار در شاهنامه حامی زرتشت و مروج دین و ایمان اوست. اما یک معما پیرامون اسفندیار در شاهنامه خودنمایی می‎کند که او را از قهرمانان قبلی متمایز کرده و آن “راز رویین تنی اسفندیار” است.
نیاز به وجود اندیشه‌ای نظیر رویین‌تن بودن، به مثابه‌ی امری خارق‌العاده و قدرتی استثنائی، ریشه در میل انسان به نامیرایی و جاودانگی دارد و “راز رویین تنی اسفندیار” اشاره‌ای به اشتیاق انسان برای آسیب‌ناپذیر بودن است و این خود شوق جاودانگی و هستی بی‌پایان را به هم پیوند می‌دهد. کتاب “راز رویین تنی اسفندیار” از “سجاد اینانلو” در پژوهشی همه‌جانبه این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهد و این معمای بزرگ اساطیری را موشکافی می‌کند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سجاد آيدنلو

تعداد صفحات

296

حجم (مگ)

4.5

نوع فایل

تایپ شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟