0

 

رخدادی به نام جهان (صوتی)

توضیحات

آلن لایتمن (Alan P. Lightman)،‌ نویسنده و فیزیکدان برجسته‌ی آمریکایی دست به قلم برده و با زبانی ساده و لحنی شیوا کتابی خلاقانه در زمینه‌ی کیهان‌شناسی برای عموم مردم تألیف کرده است. این کتاب که رخدادی به نام جهان: دنیایی که فکر می‌کردید می‌شناسید (The accidental universe) نام دارد، به بررسی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سوالات بشر می‌پردازد.

نویسنده به دنبال روایت‌های تازه‌ از از کائنات و انسان است و در این راه از علم، دین، فیزیک و فلسفه نیز بهره می‌گیرد. چرا ما انسان‌ها میل داریم تا ابد زندگی کنیم؟ سازوکار جهان چگونه است؟ کائنات نظامی‌ست قانون‌مند و یا این که خبری از سامان‌مندی در آن نیست؟ این سوالات گوشه‌ای از مباحثی‌ست که آلن لایتمن آن‌ها را بررسی می‌کند.

به عبارت روشن‌تر، نویسنده‌ی کتابِ رخدادی به نام جهان تئوری‌هایی را شرح می‌دهد که ممکن است حقیقی باشند و یا نباشند. تئوری‌هایی همچون متقارن بودن جهان و یا قانون‌مندی و اتفاقی بودن آن. فارغ از صادق یا کاذب بودن این نظریه‌ها آنچه که بیش از همه اهمیت دارد،‌ ذهنیتی‌ست که مطالعه‌ و آشنایی با آن‌ها به خواننده می‌بخشد.

از جمله مواردی که خوب است به آن اشاره کنیم، شفاف‌اندیشی و اعتقادورزی بدون تعصب آلن لایتمن است. او به خوبی می‌داند که نباید در نوشته‌هایش جزم‌اندیشی کند. ما به اندازه‌ای که فرصت فراهم بود،‌ آنچه را که باید گفتیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم دنیایی را که پیش‌تر تصور می‌کردید می‌شناسید کنار بگذارید و به رخدادی به نام جهان، نوشته‌ی یکی از فیزیک‌دانان برجسته‌ی آمریکایی گوش بسپارید.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

آلن لایتمن
مترجم: خشایار خدیور

گوینده

افشین اعتماد

حجم (مگ)

309

مدت زمان (دقیقه)

330

دیدگاهی دارید؟