0

 

زنان، دشتان و جنون ماهانه

توضیحات

پژوهشی اسطوره‌شناختی و تاریخی درباره‌ی قاعدگی و نشانگان پیش از آن

کتاب زنان، دشتان و جنون ماهانه نوشته‌ی شهلا زرلکی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. شهلا زرلکی علت نوشتن این کتاب را کمبود کتاب در این زمینه می‌داند. او معتقد است که جامعه‌ی امروزی ما به این نوع کتاب‌ها نیاز داد و متاسفانه جز یکی دو عنوان کتاب، نوشته‌ی به‌دردبخور دیگری درباره‌ی این موضوع پیدا نمی‌شود.

شهلا زرلکی در نوشتن این کتاب به بررسی جنبه‌های اجتماعی و تاریخی موضوع قاعدگی پرداخته است و هرگز وارد بخش یا مبحث پزشکی نمی‌شود. زیرا هدف کتاب این نیست و او جز اشاره‌ای کوتاه درباره‌ی تعریف علمی قاعدگی و نشانه‌های آن، در بقیه‌ی کتاب وارد مباحث پزشکی نمی‌شود. بخش‌های اصلی این کتاب از منظر فرهنگی به قاعدگی می‌پردازد.

ایده‌ی نوشتن کتاب زنان، دشتان و جنون ماهانه برای نخستین زمانی به ذهن نویسنده رسید که مقاله‌ای با عنوان «جنون ماهانه و زنان نویسنده» نوشته بود، موضوع این مقاله بررسی اختلالات پیش از عادت ماهانه در داستان‌ها و نوشته‌های این زنان بود.

نویسنده در مقدمه‌ی کتاب می‌نویسد: «در این کتاب، نگاه منفی مشترک را از ادیان و فرهنگ‌های مختلف بیرون کشیده و کنار هم گذاشته‌ام. فصل دوم و سوم این کتاب را به ریشه‌های تاریخی و اعتقادی این مقوله اختصاص داده‌ام تا از یک‌سو تصویر روشنی از پیشینه‌ی تاریخی این پدیده داشته باشیم و از سوی دیگر راز پنهان و مکتوم ماندن آن روشن شود.

 

توضیحات تکمیلی

نویسنده

شهلا زرلکی

حجم (مگ)

30

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 3665748
سرشناسه زرلکی‌، شهلا، –
عنوان و نام پدیدآور زنان، دشتان و جنون ماهانه (پژوهشی اسطوره‌شناختی و تاریخی پیرامون قاعدگی و نشانگان پیش از آن)/شهلا زرلکی.
مشخصات نشر تهران: نشر چرخ، 1393.
مشخصات ظاهری 149ص.
وضعیت فهرست نویسی فیپا
موضوع اختلالات پیش از قاعدگی
موضوع قاعدگی — اختلالات
رده بندی کنگره RG165/ز4ز9 1393
رده بندی دیویی 618/172

تعداد صفحات

125

دیدگاهی دارید؟