0

 

زندگی در جهان خودآگاه (صوتی)

توضیحات

کتاب صوتی زندگی در جهان خودآگاه اثری روشنگر درباره‌ی عملکرد مغز است. ایبن الکساندر، نویسنده‌ی پرفروش نیویورک‌تایمز و کارن نیوول شما را به ناشناخته‌ترین بخش‌های ذهن دعوت می‌کنند تا پیچیده‌ترین مباحث علمی را به زبانی ساده درک کنید و از شگفتی‌های خلقت انسان متحیر شوید.

رابطه‌ی بین ذهن و مغز چیست؟ بیشتر افراد خودشان را درگیر این سوال نمی‌کنند. وقتی می‌توان چنین تاملاتی را به عصب‌شناسان و فیلسوف‌ها واگذار کرد چرا باید انرژیمان را صرف فکر کردن به این موضوعات کنیم؟ مغز و ذهن بی‌تردید به هم مرتبطند و دانستن همین نکته برای اکثر ما کافی است، چرا که ما موضوعات مهم‌تری در زندگی‌مان داریم. اما ایبن الکساندر که یک جراح مغز با تجربه است به دلیل مشاهده مواردی غیرقابل توضیح از مغز، نظر متفاوتی نسبت به این موضوع دارد و یافته‌های خود را با همکاری کارن نیوول در کتاب صوتی زندگی در جهان خودآگاه (Living in a Mindful Universe) با شما به اشتراک می‌گذارد.

جالب‌ترین اتفاقی که بیماران تحت جراحی مغز تجربه می‌کنند، تغییر در آگاهی آن‌ها نسبت به دنیای اطراف است. برخلاف تصور ما خواب (و در شکل متفاوت آن، کما) به معنی خاموش شدن کامل مغز نیست. افراد بسیاری از تجربیات واضحی که در زمان کما داشته‌اند صحبت می‌کنند در حالی که اصولا از کارافتادگی نئوکورتکس – سطح بیرونی مغز- باید به محو شدن تمام خاطرات و تجربه‌ها منجر شود!

تنها واقعیتی که از آن مطمئنیم، ‌ناقص بودن اطلاعات ما درباره‌ی چگونگی فعالیت ذهن و ارتباط آن با مغز است. بشر با وجود پیشرفت‌های بی‌مانند علم عصب‌شناسی، هنوز راهی طولانی برای درک خود در پیش دارد و رازآلودترین پدیده‌ی دنیا را در جمجمه‌ی خود حمل می‌کند. مجموع این مسائل باعث شد ایبن الکساندر، نویسنده‌ی کتاب صوتی زندگی در جهان خودآگاه در تلاش برای گره‌گشایی از این معما به روش‌هایی خارج از حیطه‌ی معمول علم متوسل شود. او به واسطه‌ی حرفه‌‌ی خود دلایل بسیاری برای این کار دارد اما انگیزه‌ی اصلی الکساندر به تجربه‌ی شخصی‌اش برمی گردد، زمانی که به دلیل عفونت مننژیتی شدید به کما رفت و چیزی که سال‌ها تنها شرحش را شنیده بود به چشم دید.

دکتر الکساندر بعد از این اتفاق، با جدیت بیشتری به تحقیق در زمینه‌ی عملکرد مغز پرداخت. اولین منبع اطلاعاتی قطعا همکاران بودند، اما دامنه‌ی پرسش‌های او باعث شد پای صحبت افرادی که تجربه‌های خاص هوشیاری را داشتند بنشیند، در سمینارهای مختلف شرکت کند و زمان زیادی را به مطالعه منابع علمی از قرن‌ها پیش تا امروز اختصاص دهد. تلاش‌های مستمر الکساندر به ملاقات با کارن نیوول، نویسنده‌ی همکارش در کتاب صوتی زندگی در جهان خودآگاه منجر شد تا سرانجام با کمک همدیگر یکی از ناب‌ترین آثار حوزه‌ی عصب شناسی را تدوین و قدم بزرگی در راستای پیوند میان عامه‌ی مردم و این علم نوظهور بردارند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ایبن الکساندر، کارن نیوول
مترجم: فرخ بافنده

گوینده

کامبیز خلیلی

حجم (مگ)

810

مدت زمان (دقیقه)

890

دیدگاهی دارید؟