0

 

سارایوو و یک چاه آب (صوتی)

توضیحات

جنگ بوسنی یکی از فجیع‌ترین وقایعی است که بشر تا امروز به خود دیده است. قتل‌عام، نسل کشی و تجاوزهای گسترده‌ای که به دلیل نژادپرستی و اختلافات ایدئولوژیک آغاز شد و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ طول کشید و در نهایت به قبرستان‌های عظیمی که یک شبه پدید آمدند ختم شد. کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب (Sarajevo marlboro) از میلینکو یرگوویچ روایت این وحشی‌گری‌هاست، داستانی تلخ که با وجود خیالی بودن شخصیت‌ها بی‌تردید ریشه در واقعیت دارد.

یرگوویچ که خود سال‌ها روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بوده، این مجموعه داستان کوتاه را از زبان پسربچه‌ای که به اردویی تفریحی رفته آغاز می‌کند. زمانی که سارایوو هنوز امن، شاد و پر از زندگی بود و اقوام و ادیان متفاوت در کنار هم با صلح زندگی می‌کردند. داستان‌های بعد به آرامی به سمت سال ۱۹۹۲ حرکت می‌کنند. زن‌ها، بچه‌ها، سربازها و سیاستمداران هر کدام به نوبت روایت کتاب را به عهده می‌گیرند تا وقایع را از زوایایی متفاوت تصویرسازی کنند و نشان دهند که در جنگ، هیچ برنده‌ای وجود ندارد.

کتاب صوتی سارایوو و یک چاه آب از بیست و نه داستان جداگانه تشکیل شده است. این اثر تحسین‌شده نمادهایی را که به شکل دردناکی برای همه ما آشناست، برای رساندن پیغام صلح به کار می‌گیرد. گویی میلینکو یرگوویچ با تاکید بر معمولی بودن افرادی که در این دوره پرآشوب می‌زیستند، هشدار می‌دهد که مرز انسانیت و بدویت آنقدرها هم که تصور می‌کنیم روشن و شفاف نیست.

شایان ذکر است که رمان سارایوو و یک چاه آب موفق شد جوایز و تحسین‌های مختلفی را از آن خود کند و یکی از آثار محبوب ضدجنگ معاصر شناخته شود. موضوع خاص، قدرت قصه‌گویی نویسنده و توصیف‌های عالی ویژگی‌هایی متمایز این مجموعه داستان هستند و شنیدن این کتاب صوتی را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی، تاثیرگذار و عمیق در زندگی شما تبدیل می‌کنند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

میلینکو یرگوویچ
مترجم: ابتهاج نوایی

گوینده

هوتن شاطری پور، نسترن نجاران

حجم (مگ)

261

مدت زمان (دقیقه)

270

دیدگاهی دارید؟