0

 

سفرنامه تاورنیه

توضیحات

سفرنامه تاورنیه، تألیف ژان باپتیست تاورنیه به زبان فارسى از سفر مؤلف اروپایى به ایران مى‌باشد. تاورنیه یکى از بزرگترین سیاحان قرن هفدهم میلادى است که در شناساندن ایران به بیگانگان و به خصوص فرانسویان نقش زیادى ایفا کرده است. حقیقت‌بینى و موشکافى وى در این سفرنامه، به طورى است که همه جا کاملا به چشم مى‌خورد و خواننده را به تحسین وا مى‌دارد.
تاورنیه مطمئنا ایران را بهتر از ایرانیان همزمان خویش شناخته است، زیرا در شش سفر طولانى که به ایران داشته، با نظرى دقیق نسبت به همه امور، از بزرگترین مسائل تا کوچک‌ترین آن‌ها توجه کرده و با صراحت و صداقت آن چه دیده و در اطرافش گذشته به رشته تحریر در آورده است.

بدون شک تاورنیه از سیاحان هم‌زمان و جهانگردان بعد از خود ارزش و اهمیت بیشترى دارد، زیرا: تعداد مسافرت‌ها و مدت اقامتش در هر یک از این اسفار خیلى بیشتر از دیگران بوده است، و حق تقدم او نسبت به جهانگردان آن زمان حتى شاردن او را برتر مى‌سازد، به اضافه در دوره‌اى اقدام به این مسافرت‌ها نموده که عظمت و جلال ایران به آخرین حد خود رسیده و هنر و صنعت ایرانى مراحل کمال خود را مى‌پیموده است. همچنین شرح راه‌ها، شهرها، دهات، گفتگوها و برخوردها و حوادث را با اسلوبى دقیق و همه جانبه و مبسوط بیان نموده است.

در همه سفرهایش نقاش مخصوصى به دنبال آورده که شاهکارهاى معمارى، نقشه شهرها، قلاع، پل‌ها، البسه مخصوص ایرانیان و حتى وسائل ساده زندگى آن دوره را ترسیم نموده است.
و ما از برکت همین علاقه است که اکنون حداقل آن همه شاهکار هنرى را با آن که اغلب نابود شده، بر روى تابلو در این کتاب مى‌بینیم و مى‌ستاییم.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ژان باتیست تاورنیه

مترجم

ابوتراب نوری

به تصحیح و تجدید نظرکلی: حمید ارباب شیرانی

حجم (مگ)

19

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

تعداد صفحات

743

دیدگاهی دارید؟