توضیحات
بهبود تصمیمات دربارهی تندرستی، ثروت و خوشبختی
نام کامل کتاب Nudge که در فارسی با نامهای سقلمه و «تلنگر» ترجمه شده است، Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness میباشد. ریچارد تیلر و کاس آر سانستین در چهار فصل راهکارهای برآمده از علمِ اقتصادِ رفتاری برای جهتدهی درست مردم در مسائل اقتصادی را شرح میدهند. سقلمه دربارهی مسئلهی گسترده شدن گزینههای پیشروی انسان در همهی مسائل و چگونگی انتخاب درست میان آنهاست.
تیلر در مصاحبهای که با کمپانی آمازون داشت، دربارهی نام کتابش گفته است: « منظور ما از سقلمه، هرچیزیست که تصمیمهای ما را تحت تاثیر قرار میدهد. به طور مثال یک تریای دانشگاهی میتواند به دانشجویان برای داشتن رژیم بهتر سقلمه بزند و برای این کار، سالمترین غذاهای خود را در معرض دید قرار دهد. در حال حاضر ما فکر میکنیم که وقت آن رسیده که موسسات به همراه دولت، با به خدمت گرفتن علم انتخاب بیش از پیش کاربرپسند شوند و زندگی را برای مردم راحتتر کنند و به آنها در راستای بهتر شدن زندگیهایشان سقلمه بزنند.»
تیلر و سانستین معتقدند مردم به شکل فکر شده و براساس منفعت شخصی، تصمیمگیری نمیکنند. بلکه به دلیل نداشتن آگاهی لازم و ناتوانی در کنترل رفتارهای شخصی، دست به انتخابهای اشتباه میزنند. انتخابهایی که در مقیاس بزرگ به اقتصاد جامعه آسیب میزند. آنها در کتاب سقلمه با استفاده از علم روانشناسی، آمارهای جامعهشناسی و علوم اجتماعی سعی میکنند تا اقتصاد رفتاری و علم انتخاب درست را میان مردم جا بیاندازند.
نظریههای مطرح شده در کتاب، به کاخ سفید راه یافت و سیاستمداران آمریکایی را به تغییر برنامههای اقتصادی واداشت. تغییری که صندوق بازنشستگی مردم را متحول کرد و باعث شد اموال مردم آمریکا در دوران بازنشستگی چند برابر شود.
دیدگاهی دارید؟