0

 

سیری در هنر ایران جلد ۲

توضیحات

سیری در هنر ایران: از دوران پیش از تاریخ تا امروز (متن) دوره ساسانی (جلد ۲)

ترجمه «سیری در هنر ایران» که در سال ۱۹۳۸ میلادی پس از ۲۰ سال تلاش پروفسور آرتور آپهام پوپ و ۵۶ نفر از هنرشناسان و ایران شناسان منتشر شده بود، ۱۰ سال طول کشید.
۱۳ جلد این مجموعه در سال ۱۳۸۷ از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. مجلدات چهاردهم و پانزدهم این مجموعه نیز به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

جلد چهاردهم حاوی کتابنامه، واژه نامه، نمایه و جلد پانزدهم شامل پیوست‌ها و تعلیقات است و به منظور رفع نیاز اهل تحقیق به مجموعه سیزده جلدی «سیری در هنر ایران» افزوده شده است.
شایان ذکر است که تهیه و تدوین این دو مجلد در ضمن ویرایش و ترجمۀ فارسی ضرورت یافته و کارشناسان و خبرگان هر حوزه هنری در صدد تصحیح و تکمیل این مجموعه و به روز کردن برخی از مطالب کهنه و نظریه‌های منسوخ و افزودن یافته‌های تازه بر آمدند.

آرتور آپهام پوپ Arthur Upham Pope (درگذشته در سال ۱۳۴۸ شمسی در شیراز) و همسرش فیلیس اکرمن Phyllis Ackerman، از محققان و هنرشناسان نامی معاصر بوده که نقش مهمی در معرفی فرهنگ و معماری ایرانی به جهانیان داشت؛ و در خصوص هنر ایران آثار متعددی تالیف و منتشر کرده اند. معروف ترین و مهم ترین آن ها مجموعه عظیم سیری در هنر ایران ((A Survey of Persian Art است که نخستین بار در سال ۱۹۳۸ – ۱۹۳۹ در ۶ مجلد بزرگ انتشار یافت.
دوره سیری در هنر ایران از مهم ترین دانشنامه های هنر ایرانی قبل و بعد از اسلام، و مفصل ترین و معتبرترین کتاب مرجع درباره تاریخ هنر ایران محسوب می شود. کتاب با تصاویری که در آن به چاپ رسیده غنی ترین منبع هنر ایران است. جزئیات ابنیه تاریخی و اشیای نفیس ایرانی که در ایران و یا در خارج از کشور وجود دارد، یکجا در صفحات آن قابل رویت است.
ترجمه این اثر عظیم پس از گذشت بیش از ۶۰ سال از تدوین و انتشار کتاب، توسط انتشارات علمی و فرهنگی انجام و در سال ۱۳۸۷، در ۱۳ جلد به چاپ رسید.
در ادامه به مندرجات مجلدات این اثر عظیم می پردازیم:
جلد اول، دوره های پیش از هخامنشی، هخامنشی و پارتی/ اشکانی؛
جلد دوم، دوره ساسانی؛
جلد سوم، معماری دوران اسلامی؛
جلد چهارم، سفالگری، خوشنویسی و کتیبه نگاری؛
جلد پنجم، نقاشی و کتاب آرایی، و پارچه بافی؛
جلد ششم، فرش و فرشبافی، فلزکاری، هنرهای فرعی، آرایه ها، موسیقی؛
جلد هفتم، مشتمل بر تصاویر مجلدات اول و دوم؛
جلد هشتم، مشتمل بر تصاویر معماری اسلامی و آرایه های آن؛
جلد نهم، مشتمل بر تصاویر سفال و سفالینه لعابدار؛
جلد دهم، مشتمل بر تصاویر نقاشی و کتاب آرایی؛
جلد یازدهم، مشتمل بر تصاویر پارچه بافی؛
جلد دوازدهم، مشتمل بر تصاویر فرش؛
جلد سیزدهم، مشتمل بر تصاویر فلزکاری و هنرهای فرعی

توضیحات تکمیلی

نویسنده

فیلیس اکرمن، آرتوراپهام پوپ

مترجم

مترجمان: نوشین‌دخت نفیسی، محمدعلی شاکری‌راد، باقر آیت‌الله‌زاده‌شیرازی، مصطفی ذاکری، فاطمه کریمی، هومان اسعدی، هوشنگ رهنما، پرویز مرزبان، علیرضا پلاسید، محمدرضا ریاضی، صادق ملک‌شهمیرزادی، علی حصوری، شادی شفیعی‌جوادی، زهره روح‌فر، مهدی مقیسه، علیرضا شاپورشهبازی، نجف دریابندری، ناصر نوروززاده‌چگینی، زهرا باستی

تعداد صفحات

286

حجم (مگ)

89

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م85-29088
سرشناسه پوپ‌، آرتور اپهام‌، – م.
Pope, Arthur Upham
عنوان و نام پدیدآور سیری در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا امروز)/ زیر نظر آرتر‌پوپ، فیلیس اکرمن؛ مترجمان نجف دریابندری….[و دیگران] .
مشخصات نشر تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1385- 1390.
مشخصات ظاهری 15ج.: مصور ( بخشی رنگی ).
یادداشت عنوان اصلی: A survey of Persian art, from prehistoric times to the present.
یادداشت ج.1و2 ( چاپ اول : 1387).
یادداشت ج.1 ، 2 ، 6(چاپ سوم: 1393)(فیپا).
یادداشت ج.6 ( چاپ اول : 1387).
یادداشت ج.3 و 4 ،7 و 8 – 13 ( چاپ اول : 1387 ).
یادداشت ج. 1-6(چاپ دوم: 1391)(فیپا).
یادداشت ج. 7-13 ( چاپ دوم: 1391) (فیپا).
یادداشت ج.14 – 15(چاپ اول:‌1391)(فیپا).
یادداشت ج.14 و 15 (چاپ دوم: 1393)(فیپا).
یادداشت کتابنامه.
مندرجات ج. 1 . دوره‌های پیش از هخامنشی، هخامنشی، و پارتی و اشکانی/ ویراست سیروس پرهام.- ج. 2. دوره ساسانی/ ویراست سیروس پرهام .- ج. 3. معماری دوران اسلامی / ویراست سیروس پرهام.- ج. 4. سفالگری،خوشنویسی و کتیبه‌نگاری/ ویراست سیروس پرهام.- ج.5 . هنر نقاشی و کتاب‌آرایی پارچه و پارچه‌بافی، پوشاک / ویراست سیروس پرهام.- ج.6. فرش و فرشبافی، فلزکاری، هنرهای فرعی، آرایه‌ها و موسیقی/ ویراست سیروس پرهام.- ج. 7. مشتمل بر تصاویر اول و دوم، لوح‌های 1 – 257.- ج.8. مشتمل بر تصاویر مجلدات سوم و چهارم، معماری اسلامی، لوح‌های 258-554 آرایه‌ها: لوح‌های 258-554.- ج.9. مشتمل بر تصاویر سفال و سفالینه لعابدار لوح‌های 555 – 811.- ج. 10. مشتمل بر تصاویر نقاشی و کتاب‌آرایی لوح‌های 812 – 980.- ج. 11 . مشتمل بر تصاویر پارچه بافی لوح‌های 981 – 1106/ ویراست سیروس پرهام.- ج. 12 مشتمل بر تصاویر فرش لوح‌های 1107 – 1275.-ج. 13 . مشتمل بر تصاویر فلزکاری و هنرهای فرعی لوح‌های 1276 – 1482.-ج.14. نمایه،‌کتابنامه،‌واژه‌نامه.-ج.15 . پیوست‌ها و تعلیقات.
موضوع هنر ایرانی — تاریخ
موضوع هنر اسلامی — ایران — تاریخ
شناسه افزوده آکرمن‌، فیلیس‌، – م.
شناسه افزوده Ackerman, Phyllis
شناسه افزوده دریابندری‌، نجف‌، – مترجم
شناسه افزوده پرهام‌، سیروس‌، -، ویراستار
شناسه افزوده شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
رده بندی کنگره N7280/پ9س9 1385
رده بندی دیویی 709/55

دیدگاهی دارید؟