0

 

شب‌های روشن (صوتی)

توضیحات

کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن نوشته‌ی فئودور داستایوفسکی نویسنده برجسته روسی، از دو داستان فوق‌العاده تشکیل شده که شخصیت‌های آن از تنهایی و تشویشی درونی رنج می‌برند و با مسائل اجتماعی، اخلاقی و عاطفی درگیر هستند.

درباره کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن:

فئودور داستایوفسکی به عنوان یکی از تاثیرگذارین نویسندگان جهان، همواره در داستان‌های خود به روانکاوی شخصیت‌هایش می‌پردازد و زوایای کمتر دیده شده و پنهان انسان‌ها را کشف و آشکار می‌کند. او در کتاب صوتی یادداشت‌های زیرزمین و شب‌های روشن نیز به همین منوال پیش رفته و خالق قصه‌هایی‌ست که رگه‌هایی از عشق، فلسفه، اخلاقیات و تنهایی انسان در آن‌ها یافت می‌شود.

رمان کوتاه یادداشت‌های زیرزمین (Notes from Underground) در سال ۱۸۶۴ نوشته شد و آن را به عنوان یکی از اولین آثار ادبیات اگزیستانسیالیسم می‌شناسند. راوی داستان مانند دیگر آثار داستایوفسکی فردی گمنام و بدون اسم است و شخصیتی تنها، منزوی و تلخی دارد. او به عنوان یک کارمند بازنشسته در سن پترزبورگ زندگی می‌کند اما بر اثر اتفاقاتی از وجود یک زیرزمین آگاه می‌شود و پا به درون آن می‌‌گذارد.

داستان کوتاه شب‌های روشن (White Nights) نیز در سال ۱۸۴۸ میلادی نوشته شد. این داستان عاشقانه و پرشور در شهر سن‌پترزبورگ اتفاق می‌افتد و داستایوفسکی قصه مردی جوان و بی‌نامی را به تصویر می‌کشد که به شدت تنهاست و مدام با خود صحبت می‌کند و درگیری‌های درونی دارد اما زمانی که غرق در افکارش است، با دختری جوان و ناراحت روبه‌رو می‌شود که مشکلاتی در زندگی خود دارد. هر دو نفر آن‌ها از یک احساس بیگانگی و تنهایی رنج می‌برند و به همین خاطر چهار شب عجیب را باهم به گفت‌وگو می‌نشینند؛ در این بین مرد جوان سخت عاشق او می‌شود با اینکه می‌داند دختر منتظر بازگشت معشوقه خود است.

داستان شب‌های روشن روایتی لطیف و پراحساس دارد و منتقدان این اثر برجسته و کلاسیک را ترکیبی از سبک رمانتیسم و واقع‌گرایی می‌دانند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

فئودور داستایوفسکی
مترجم: پرویز شهدی

گوینده

آرمان سلطان زاده

حجم (مگ)

70

مدت زمان (دقیقه)

490

دیدگاهی دارید؟