0

 

صداهایی از چرنوبیل (صوتی)

توضیحات

صداهایی از چرنوبیل

کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل نوشته‌ی نویسنده و روزنامه نگار بلاروسی، سوتلانا آلکسیویچ برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۵ است. این اثر ارزشمند، به فاجعه دردناک و سهمگین انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل از زبان بازماندگان آن دوران می‌پردازد که تاثیرات مرگ‌بار این حادثه سال‌ها بر روی آن‌ها باقی مانده است.

درباره کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل:

در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، بدترین حادثه راکتور هسته‌ای تاریخ در چرنوبیل رخ داد و به اندازه سه چهارم اروپا آلوده شد. کتاب صوتی صداهایی از چرنوبیل (Voices from Chernobyl) اولین اثری است که روایت‌های شخصی این فاجعه را ارائه می‌دهد.

سوتلانا آلکسیویچ با صدها نفر از مردم تحت تأثیر این بحران مصاحبه کرد؛ از شهروندان بی‌گناه گرفته تا آتش‌نشانان و کسانی که برای پاکسازی فاجعه فراخوانده شده‌ بودند و داستان‌های آن‌ها ترس، عصبانیت و عدم قطعیتی را که هنوز در آن زندگی می‌کنند، به خوبی نشان می‌دهد.

حدود ده سال طول کشید تا آلکسیویچ با ۵۰۰ نفر از شاهدان عینی از جمله سیاست‌مداران، پزشکان، فیزیک‌دانان و شهروندان عادی مصاحبه کند و حاصل آن مونولوگ‌هایی فراموش نشدنی، احساسی و صادقانه شد که تاریخ شفاهی یک فاجعه هسته‌ای را شکل می‌دهد.

در حقیقت سوتلانا در این کتاب به چگونگی وقوع حادثه‌ی چرنوبیل نپرداخته، بلکه از چشمان آسیب دیدگان واقعه به ماجرا می‌نگرد و به شرح درد‌ها، زجر‌ها، عواطف و زندگی این افراد می‌پردازد که آرزوها و اهدافشان در پی یک اشتباه فنی از بین رفت و به افرادی بیمار و افسرده مبدل شدند.

آتش سوزی و انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در کشور اوکراین رخ داد و این حادثه باعث شد که بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا درگیر مواد رادیواکتیو شوند و طبق برآوردها از هر ۱۰۰ نفر از مردم این منطقه، ۸۲ نفر به انواع سرطان مبتلا شدند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سوتلانا آلکسیویچ
مترجم حدیث حسینی

گوینده

مریم محبوب، تایماز رضوانی

حجم (مگ)

306

مدت زمان (دقیقه)

660

دیدگاهی دارید؟