0

 

طومار شیخ شرزین

توضیحات

طومار شیخ شرزین فیلمنامه‌ای فیلم نشده از بهرام بیضایی است از سال ۱۳۶۵. کتاب طومار شیخ شرزین در انتشارات روشنگران بارها چاپ شده است.

جلد نسخه چاپی این فیلمنامه را در چاپ نخستِ روشنگران (زمستان ۱۳۶۸) یلدا کامرانی طرّاحی کرد. نقّاشی روی جلد چاپ‌های بعدی را آیدین آغداشلو کشیده است. نخستین چاپِ این کتاب در انتشارات رامین در استکهلم به سال ۱۹۸۹ بوده است.

این فیلمنامه را محمد تونجی با نام «ص‍ح‍ی‍ف‍ه ال‍ش‍ی‍خ‌ ش‍رزی‍ن‌» به عربی درآورده است که سال ۱۹۹۴ در کویت در کتابی به نام فی سبیل الحریه لجوهر مراد و صحیفه الشیخ شرزین لبهرام بیضائی: خ‍م‍س‌ م‍س‍رح‍ی‍ات‌ م‍ن‌ زم‍ان‌ ال‍ث‍وره‌ ال‍ن‍ی‍اب‍ی‍ه‌ همراه کارهایی از غلامحسین ساعدی (جوهر مراد) و دیگران چاپ شده.

داستان فیلمنامه سرگذشت دبیری است شرزین‌نام از کتابخانهٔ سلطانی. داستان در زمان فرمانروایی مغولان یا تاتارها بر ایران می‌گذرد. یکی از دبیران کتابخانه (عیدی) هنگام سوزاندن برخی از طومارهای کتابخانه، تصادفاً طوماری از استادش شیخ شرزین می‌یابد که جهت دادخواهی از صاحبدیوان نوشته بوده.

متن طومار بخشی از سرگذشت شرزین پسر روزبهان، دبیر دارالکتّاب سلطانی است که از پسِ نوشتنِ طوماری به نام دارنامه شیوخ دیگر به او کفر و ارتداد می‌بندند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

بهرام بیضایی

حجم (مگ)

1.5

نوع فایل

اسکن شده

تعداد صفحات

93

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟