0

 

علی اصغر حکمت شیرازی

توضیحات

این کتاب به بیان احوال «علی‌ اصغر حکمت شیرازی» از برجسته‌ ترین رجال فرهنگی ایران در دوره معاصر و نیز بررسی ابعاد شخصیت علمی و ادبی و شرح خدمات وی اختصاص دارد. گفتنی است وی در حساس‌ترین لحظات تاریخ کشور، سکانداری فرهنگی کشور را به عهده گرفت.

در دوران او نظام آموزش ابتدایی، متوسطه و دانشگاه تهران در ایران تحقق یافت و صدها مدرسه ابتدایی و متوسطه و عشایری دخترانه و پسرانه و کلاس‌های شبانه و حرفه‌ای تاسیس گشت.

زمین دانشگاه تهران خریداری و دانشگاه ساخته شد، دانشسرای عالی افتتاح گردید و ورزشگاه امجدیه ساخته شد و کتابخانه ملی و موزه ایران باستان بنیاد نهاده شد و برای نخستین‌بار در زمان او کنگره‌‌های بین‌المللی‌ای همچون کنگره سعدی، فردوسی و ابن سینا برگزار شد و کشفیات باستان‌شناسی نظم و قاعده پیدا کرد و آرامگاه‌های فردوسی، حافظ، سعدی، خیام و ابن سینا به وسیلهی انجمن آثار ملی ساخته شد.

حکمت در کار تالیف و ترجمه و تدریس در دانشگاه نیز همتی خستگی‌ناپذیر از خود نشان داد و دانشکده معقول و منقول را تاسیس کرد. تفسیر «کشف الاسرار» را تصحیح و چاپ کرد و بخش‌هایی از قرآن و احادیث نبوی را به شعر فارسی درآورد و در سره‌نویسی و ایجاد فرهنگستان زبان فارسی مجاهدت نمود.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

منصور رستگار فسایی

حجم (مگ)

6.5

نوع فایل

اسکن شده

تعداد صفحات

405

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟