1

 

فرهنگ لغات و تعبیرات مثنوی


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

این مجموعه ارزشمند، دربردارنده لغات و اصطلاحات «مثنوی مولوی»، همراه با شرح و توضیح آنهاست. مولف آن، «دکتر سید صادق گوهرین»، استاد فقید و برجسته زبان و ادبیات فارسی است.

فرهنگ حاضر که سال ها صرف تهیه و تدوین آن شده است در واقع شامل تمام لغات و تعبیرات مشکل «مثنوی» است که عدم توجه به آنها، معانی اشعار را مبهم و نامفهوم می کند.

معانی هر یک از این لغات با دقت و موشکافی بسیار تعیین و از حیث نوع زبان (فارسی، عربی، ترکی) و از لحاظ موضوع (طبی، نجومی و …) و نوع ترکیب و طرز استعمال و تطبیق با قواعد زبان و تشخیص اصول معانی و بیان مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین شواهدی از دواوین شعرای پیشین مانند «منوچهری»، «سنایی»، «مسعود سعد»، «خاقانی»، «نظامی» و «عطار» و نیز کتب نثر گذشتگان چون «تاریخ بیهقی»، «کلیله و دمنه» و «اسرارالتوحید» و نظایر آنها برای هر یک از لغات آورده شده است… .

نگارنده کوشیده ضمن بیان مزیت های برجسته ی اثر یادشده، مواردی از نارسایی های موجود آن را به طور بسیار مختصر و با آوردن مثال هایی نشان دهد تا گامی هرچند کوچک در بهبود آن برداشته باشد. نقطه ی اوج شعر تعلیمی فارسی، همواره قبله ی اهل حقیقت و معرفت و مورد توجه و مراجعه ی مخاطبان بی شماری بوده و خواهد بود.

این اثر که از آغاز در مجالس سماع و وجد و حال قرائت می شده و طبقات متصوفه و عارفان در هر دور و زمانی از مطالعه و حفظ و شرح و بیان آن در طریق سلوک بهره ها می گرفته اند،به ویژه در قرن اخیر در پی تحولات دنیای جدید و پیشرفت وسایل چاپ و انتشار، مانند دیگر منابع مهم ادب فارسی، مورد توجه بیش تری قرار گرفت.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سید صادق گوهرین

تعداد صفحات

416

حجم (مگ)

6.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟