0

 

فرهنگ مردم بروجرد

توضیحات

شهرستان بروجرد در شمال استان لرستان از مراکز آباد قدیمی است که آثار ارزشمندی از تمدن و فرهنگ اقوام دوره‌های مختلف از دل خاک آن بیرون آمده که یادمانی از دستاوردهای گذشتگان است.
از جمله این میراث فرهنگی می‌توان به مساجد، امام‌زاده‌ها و بقاع متبرک، تپه‌های باستانی و آثار طبیعی و گردشگری مثل سراب ونایی، گوتولی، پارک بیشه و… اشاره کرد.
باورهای مربوط به تولد، شاید بیشترین سهم معتقدات زندگی اجتماعی مردم بروجرد را دربرمی‌گیرد؛ برای مثال: هنگام ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی، زنان باردار نباید دست به شکم خود بگذارند؛ چون ممکن است صورت جنین لکه‌دار و ماه‌گرفته شود.
در باور مردم بروجرد زن باردار، از هشت‌ماهگی به بعد در گزند موجود پلیدی به نام آل قرار دارد. به همین خاطر در ماه‌های آخر، توجه بیشتری به او می‌شود و وقتی زن باردار به نه‌ماهگی می‌رسد، قرآن کوچکی به بازوی او می‌بندند، چند سوزن هم در چارقدش به طور افقی فرو می‌کنند تا آل از ترس قرآن و سوزن، به زن باردار نزدیک نشود.
کتاب حاضر در هشت بخش به تاریخ و جغرافیای تاریخی بروجرد؛ ادبیات شفاهی؛ اخلاق عامیانه؛ دانش و حکمت عوام؛ زندگی اسرارآمیز؛ جشن‌ها و مراسم ادواری، موسمی و ملی؛ آیین‌های مذهبی و ادواری و زندگی اجتماعی مردم بروجرد اختصاص دارد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

غلامحسین کرزیر یاراحمدی

مترجم

به کوشش علی آنی‌زاده

حجم (مگ)

2.2

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 1322349
سرشناسه کرزبر یاراحمدی، غلامحسین،
عنوان و نام پدیدآور فرهنگ مردم بروجرد / غلامحسین کرزبر یاراحمدی ؛ به کوشش علی آنی‌زاده ؛ [برای] دفتر پژوهش‌های رادیو [ گنجینه فرهنگ مردم رادیو ].
مشخصات نشر تهران: طرح آینده، 1388.
مشخصات ظاهری ب، 334 ، 8 ص.: مصور ، جدول ، نقشه .
وضعیت فهرست نویسی فاپا
یادداشت کتابنامه ص. [ 331 ] – 334.
موضوع فرهنگ عامه — ایران — بروجرد
موضوع اصطلاح‌ها و تعبیرها — ایران — بروجرد
موضوع ضرب‌المثل‌های ایرانی– بندرخمیر
موضوع بروجرد
شناسه افزوده آنی‌زاده، علی، -، گردآورنده
شناسه افزوده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. اداره کل پژوهشهای رادیو. دفتر پژوهشهای رادیو
رده بندی کنگره DSR2075/ر7ک4 1388
رده بندی دیویی 955/5232

تعداد صفحات

346

دیدگاهی دارید؟